יום שני, 26 בדצמבר 2016

מאחורי ההר מאת מאיה ערד

כתבה: ד"ר רותי קלמן


'מאחורי ההר' הוא שם ספרה החדש של מאיה ערד. שם מעורר סקרנות. שהרי  ברור, שמאחורי ההר יש משהו. משהו שלא רואים מלפני ההר. סוד?... תעלומה?... האם ההר הוא מטפורי? השם מתאים לתוכו של הספר. שנושאו הכפול הוא ספרות בלשית.
מדוע כפול? שכן הדמות הראשית בספר, היא דמותו של זוהר בר, ישראלי, מרצה לספרות אנגלית בקולג' בקליפורניה. הוא מתמחה בספרות בלשית, אך חי בצילה של אשתו, זואי, הפרופסורית המוכשרת, הגורמת לו להיות חסר ביטחון. להפתעתו דווקא הוא, ולא היא, מוזמן להעביר סידרה של ארבע הרצאות בנושא ספרות בלשית, במהלך חופשת חג ההודיה, לקבוצה של ישראלים המבלים יחד. הבילוי מתרחש במקום מבודד בין ההרים, כשהם מבלים את היום בסקי או במנוחה, ובערב, מתקבצים ומקשיבים להרצאותיו.
הוא מציף אותם בפסיכולוגיה של כותבי הז'אנר הזה של הספרות, השיטות לסיפוק המתח, הדרכים לבלבל את הקוראים "נקודת מבט, בשילוב עם סטריאוטיפים ודעות קדומות שיש לכולנו, מנוצלים על ידי הסופר כדי ליצור אשליה. מישהי מוצגת כפאם פאטאל שגונבת בעלים, ואנחנו מסיקים שהיא אשה רעה ולכן גם תרצח. אשה מוצגת כקשישה חסרת ישע, ואנחנו לא מעלים בדעתנו שהיא יכולה להיות פושעת ממולחת." (ע' 246 – 247). וכמובן, הוא מביא דוגמאות מהבלשים מהמפורסמים ביותר: שרלוק הולמס, אגתה כריסטי ופוארו.

כל אותם ימים מתרחשים גם סביבו אירועים מוזרים, ומטרידים שאפילו מפחידים אותו. הוא מוצא בחדרו מדי יום דבר חדש: תמונה של אשה זקנה, ספר של משלי לה פונטין, נחש מת במיטתו, והיעלמותה של התמונה. אבל, כפי שהוא עצמו מספר לקהל מאזיניו, נגרמת לו סטייה מבדיקת ההתרחשויות האלה, בשל אירועים אחרים מן העבר המועלים על ידי הקבוצה, וגורמים לו להתמקד בהם. "אתם זוכרים על מה דיברנו אתמול, שסיפור בלשי הוא כמו טריק של אחיזת עיניים?צריך לגרום לקוראים להסתכל הצידה בזמן שאתה שולף ממחטה מהשרוול." (ע' 243), וזה בדיוק מה שקורה לו. הוא נשבה בניסיון לפענח את חידת מארחיו, יובי ויולי, ופחות מתאמץ לפענח את הקורה איתו. לכן ציינתי, שמדובר בנושא כפול. גם נושא הרצאותיו והתמחותו, וגם התעלומה המסקרנת אותו בחיי מארחיו. ועוד, התעלומה של החפצים המוזרים וההתנהגות המוזרה כלפיו.

מלבד השיחות שהוא מנהל עם כל יתר האורחים במקום המבודד הזה, ועם שני מארחיו, כל אחד לחוד, הוא מקפיד בכל יום להתקשר לשאול לשלום ילדיו האהובים, הגרים עם אשתו, ואף שאין הוא מוכן להודות בזה בפני עצמו, הוא עדיין קשור אליה מאד, ובהיותה מומחית אף היא בספרות בלשית, הוא משתף אותה באירועים המתרחשים סביבו.
בסופו של דבר, יתברר לו מה יש מאחורי ההר, מדוע הוזמן להרצות, וממה ניצל.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה