יום שני, 24 בדצמבר 2018

'ימים אחרונים של ליל: רומן היסטורי' מאת גרהם מור מאנגלית: אורטל אריכה

כתבה: ד"ר רותי קלמן


הספר 'ימים אחרונים של ליל: רומן היסטורי' כתוב מעולה ובדרך מעניינת ביותר. הנושא הוא "מלחמת הזרמים" שגיבוריה הראשיים הם: תומס אדיסון, ג'ורג' וסטינגהאוס וניקולה טסלה הסרבי הגאון, ששני הראשונים רצו אותו במעבדותיהם. בספר אנו מתוודעים למחלוקות ולעבודתם של שלושת הממציאים שחיו באותו הזמן, וגרמו לקפיצת הדרך שהביאה את החשמל לבתינו.

האירועים האמיתיים התרחשו בשנים 1888 – 1896. אך גרהם מור, כיווץ את המאורעות לשנה אחת, השתמש במסמכים המשפטיים ובעיתוני הזמן, וזייף בכוונה את הכרונולוגיה, כשהוא משלב כמה אירועים יחד, או מציב דמויות היסטוריות באותו מעמד, בלא שבאמת נכחו.

מור השכיל לבנות עלילה מרתקת הנקראת כמו רומן טוב וסוחף. זווית הראייה היא של עורך הדין של וסטינגהאוס, פול קראוואת, שאין לו מושג בפיזיקה ובהמצאות, כמו לחלק מאיתנו, ולכן ההסברים שהוא מקבל כדי להבין את הסוגיה המשפטית העומדת על הפרק, מאפשרים לנו להבין, גם מבלי שנהיה ברמה של 5 יחידות פיזיקה. 

תומס אדיסון, תבע את ג'ורג' וסטינגהאוס על גניבת פטנט מספר 223,898, שהוענק לתומס אדיסון ב-27 בינואר 1880 ותיאר המצאתה של "נורת להט חשמלית". הפטנט, כונה בפי העיתונאים "פטנט הנורה" ווסטינגהאוס הואשם בהפרתו.

התביעה של אדיסון על הפרת הפטנט עמדה על מיליארד דולר, סכום שלא היה כדוגמתו, באותה עת. וסטינגהאוס טען מנגד, שהוא זה שהמציא את הנורה, כי לטענתו הנורה של אדיסון לא באמת עבדה כמו שצריך, והוא שיכלל אותה. למרות גובה התביעה, נוקט וסטינגהאוס בצעד מפתיע, מסיבותיו שלו, כשהוא שוכר את שירותיו של  פול קראוואת, עורך דין ניו יורקי חסר ניסיון, כדי לייצג אותו במשפט שהסעיר את עולם המדע ומחוצה לו באותם זמנים.

אז מי המציא את הנורה? זו השאלה איתה מתמודד פול. הנורות החשמליות הראשונות כבר החלו לצוץ בידי המדענים כמעט מאה שנה קודם לכן, אך אף אחת מהגירסאות המוקדמות הללו, לא התאימה לשימוש ביתי. הן היו יקרות, לא בטיחותיות, ועוצמת האור צרמה לעין אנושית בחדר סגור. בשלב זה נכנס לזירה תומס אדיסון, שכבר אז היה ממציא ידוע.

אדיסון מפרסם מעל גבי העיתון 'הניו יורק סאן', ב-16 בספטמבר 1787, שהוא פתר את הבעייה של תאורת פְּנים בטוחה ויפה. כולם מתרשמים, אבל עוברת שנה שלמה עד שאדיסון מגיש את הבקשה לפטנט שלו לנורת הלהט. אם פול לא יצליח לערער על תוקפה של הבקשה, יהיה לאדיסון מונופול על האור עצמו, והוא ינצח במשפט.

אי ניסיונו ותמימותו של פול, עומדים בעוכריו. האם יצליח פול להציל את וסטינגהאוס מהתביעה הגדולה? האם זרם החילופין יגבר על הזרם הישר? ומה תפקידו של הגאון ניקולה טסלה? מותח ושווה קריאה.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה