יום שלישי, 28 בינואר 2020

ספריה ואהבה מאת אילנה ארז

כתבה: ד"ר רותי קלמן

אם אתם מאלה, שלכל ספרייה שתיכנסו, תרגישו בבית – ספר זה תוכלו לקרוא בהנאה.
זהו ספר, שכולו אהבה לספרים ולספריות, ובמקרה הספציפי הזה, ספרייה פרטית, בתקופה שבה עדיין לא היו הרבה ספריות עירוניות בארץ. הוא נכתב על-ידי ספרנית מספריית שער ציון בבית אריאלה, שבתור משימת לימודי הספרנות שלה, החליטה לתאר ספרייה מיוחדת. לצורך זה, פנתה לספרנית מרים איזרסקי, שהיתה ידידה של אמה. סיפוריה של מרים על הספרייה הפרטית שהיא ובעלה הקימו, היוו השראה ובסיס לאילנה לכתיבת ספרה על יונה ויצחק.
יונה היא עולה חדשה צעירה, שקשיי הפרנסה בביתה קשים. אחרי שכבר בגיל 16 סיימה את לימודי הגימנסיה, היא מתלבטת במה לעסוק "בסתר לבה ידעה מה היא רוצה. היא רצתה שתהיה לה ספרייה כמו ספריית "עולמנו" שבכניסה לשכונת נווה צדק, שבה ביקרה כמעט מדי יום מאז שהתגוררה עם אמה ואחיותיה בדירה הקטנה בשכונת נווה צדק". אבל כסף ללמוד ספרנות לא היה לה, והיא מחליטה לנסות להתלמד  אצל מר שלברין, הספרן של ספריית "עולמנו". 
מר שלברין נענה לבקשתה, והיא מוצאת עצמה עובדת במקום האהוב עליה. השכר נמוך. וממנו היא מפרישה חלק גדול לכלכלה. מה שלא מאפשר לה לחסוך כסף ללימודים.
יום אחד נכנס למקום גבר צעיר בשם יצחק. האהבה מגיעה איתו. באהבתו ליונה, הוא נרשם ללימודי הספרנות, כדי לקבל את התואר שיאפשר לו וליונה לפתוח ספרייה פרטית. 
לאחר שסיים את לימודיו, מזמין יצחק את יונה לטיול.. הם מגיעים לחנות, "שדרך זכוכיות דלתה... במרכז החלל התחתון עמד שולחן, ואיש שמנמן לבוש בחליפה עמד לידו, חייך והצביע על פתק שהיה מוצמד לדלת. יונה התקרבה וראתה שבכתב ידו היפה של יצחק כתוב על הפתק, "כאן תיפתח בקרוב ספרייה".
כך נולדת ספרייה פרטית חדשה, שכולה אהבה לספרים, ולאנשים שנכנסים בשעריה. יצחק מקבל את פני הבאים ועוסק בעניינים הבירוקרטים של הספרייה, ואילו יונה הופכת את המקום לחמים ומזמין. למקום חברותי שבו מבלים לא רק בבחירת ספר, ובקריאה, אלא גם בשתייה תה בצוותא, בשיחות נעימות וביכולת להשיח מהרהורי הלב. יונה יודעת להקשיב, יודעת להשיא עצות, ולייעץ בענייני ספרים, אותם בחרו היא ובעלה בקפידה רבה. היא חושבת על כל דבר. מכינה פינת ילדים רכה, עם ספרים קלאסיים, חינוכיים וטובים וגם בשפות שונות, שבחלקן היא שולטת, ובחלקן – יצחק.

כל זה מתרחש על רקע שנות מלחמת העולם השנייה, ואחר כך מלחמת העצמאות, מחתרת ההגנה, הסליקים, המכביה הראשונה, ועוד. דמויות ארץ ישראליות מוכרות לכולנו, כולל היכרות כילדה עם ביאליק, ובעיקר עם מניה אשתו, שעזרה להם ברגישות לשמור על כבודן גם בתקופת העוני המרוד. ספר עדין, על תקופה יפה, נשמות טובות וספרים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה