יום רביעי, 15 במאי 2019

'אי התפוחים' מאת הילה ארוון

כתבה: ד"ר רותי קלמן


עוד ספר נפלא מבית היוצר של הסופרת הילה ארוון. הפעם מתרחשת העלילה בלונדון של סוף המאה ה-19, בתקופה הוויקטוריאנית. המעמד הגבוה של האצולה הלונדונית, נחשף לפנינו ביחסו לנשים – הן אינן יכולות לבחור לעצמן בעל. הן אינן יכולות להסתובב לבד ברחוב, ללא ליווי, והן אינן עובדות. כל עיסוקן, במדידות ותכנון שמלות לאירועי חברה שונים ונשפי ריקודים. וכן הקפדה על נימוסי שולחן ושיחות סלון, שבהן הן אמורות להיראות במיטבן. כדי שיחזרו אחריהן, והן תזכינה לבעל עשיר ומרובה נכסים ככל האפשר.

אל העולם הזה נחשפת מג אלישיביץ, בת השש-עשרה, היתומה משני הוריה האהובים שנפטרו מדלקת ריאות. מהוריה ספגה מג אורח חיים יהודי צנוע, ואהבה רבה. לאחר מותם, בעת שהיא מנסה למצוא עבודה ראויה כדי להתקיים, היא כמעט ונדרסת על ידי כרכרה. כשהיא מתעוררת מעלפונה, היא מוצאת עצמה בביתם העשיר של בני משפחת אליוט. אז מתברר לה, שבצירוף מקרים היא נדרסה על-ידי כרכרתם של אנתוני ומייגן אליוט, ושהיא בעצם קרובת המשפחה האבודה, אותה ניסו לאתר זה זמן רב בעזרת בלש.

מג מסרבת להאמין, אך המשפחה מאמצת את מג אל חיקה.  למעט אגנס הצעירה, שאינה מפסידה כל הזדמנות ללעוג לה, או להתעלם, ואנתוני, שמג אינה מצליחה להבין את יחסו אליה. אנתוני חושד, בעקבות מפגש מפוקפק קודם שהיה ביניהם, שמג מתחזה, וכל רצונה הוא לחדור למשפחה העשירה, ולצאת משם בשלל גדול, או אפילו לזכות בחלק מהירושה של צעירי המשפחה. מג מנסה בכל דרך להוכיח לו, שאין היא גנבת ורמאית, כפי שהוא חושב, ולא היא הייתה זו שיזמה את הקשר עם בני משפחתו. אנתוני קר וחושד. עוקב אחריה כל הזמן, וגורם לה לעוגמת נפש ולרצון לקום וללכת. למרות קרירותו, הוא מציל אותה מספר פעמים ממצבים לא נעימים, וטוען, שהוא עושה זאת לא למענה, אלא רק לשמה הטוב של משפחתו.
במהלך הרומן, מתפתחת בין מג לאנתוני, מערכת יחסים דואלית, של משיכה וחוסר הבנה, שיגיעו לשיאם בהמשך. לעומת זאת, מתקיימת מערכת יחסים יפה בין דארן, אחיה של אגנס, שהוא רופא, לבין מג. הוא זה שטיפל בה, כשנדרסה, והוא זה שמגן עליה לאורך כל הדרך, כמו אחות קטנה. כשיתחתן עם אנה, תמצא מג בביתם קן של אהבה, אותה גם תעניק לשני ילדיהם, להם היא משמשת כאומנת.

לייט מוטיב (מוטיב חוזר ומתמשך) בספר, הוא המוטיב של אוהב ממעמד גבוה, שמוכן לוותר על נכסיו כדי לחיות עם אהובתו מהמעמד הנמוך.
אנתוני מספר למג על אי התפוחים, הוא גן העדן אבלון, שבו חיה גבירת האגם על-פי אגדה קלטית, ושם היא טיפלה במלך ארתור. האם תמצא מג את אי התפוחים שלה? קיראו.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה