יום רביעי, 8 במאי 2019

'מה שאליס שכחה' מאת ליאן מוריארטי. מאנגלית: אביגיל בורשטיין

כתבה: ד"ר רותי קלמן 


בגב הספר 'מה שאליס שכחה' נכתב: "כשאליס מתעוררת על רצפת חדר הכושר היא בטוחה לגמרי שהיא בת 29, מאוהבת בבעלה עד הגג, ובהיריון עם ילדה הראשון. הדבר היחיד שלא ברור לה זה מה היא עושה בחדר כושר. היא הרי שונאת להתעמל!". אבל אז היא נלקחת לבית חולים, בשל זעזוע מוח שנגרם לה במהלך התעמלות מדרגה.

"אלף תשע מאות תשעים ושמונה?" רופאה טרודה למראה הביטה בה מבעד למשקפיים עם מסגרת פלסטיק אדומה. "את בטוחה?" "כן," אמרה אליס. "אני יודעת שהשנה 1998 כי התינוק שלי אמור להיוולד ב-8 באוגוסט 1999. שמונה בשמיני תשעים ותשע. קל לזכור." "כי, תראי, השנה היא למעשה 2008,"... "לא יכול להיות,"... "ולמה זה לא יכול להיות?" "כי עדיין לא התחיל האלף החדש," השיבה אליס בפיקחות. "מתברר שכל החשמל יכבה בגלל איזה באג מחשבים."... "נדמה לי שאת מבולבלת. את לא זוכרת את המילניום? זיקוקים ענקיים מעל גשר נמל סידני?"

עם הזמן מגלה אליס, שהשנה היא אכן 2008. שהיא ילדה שלושה ילדים: מדיסון בת התשע, טום בן השמונה, ואוליביה בת החמש. היא לא זוכרת אותם, ולא זוכרת שגידלה אותם. היא לא זוכרת שיחסיה עם אחותה התקלקלו, וקשה לה לגלות, שבעלה ניק שאותו אהבה כל כך, עזב את הבית, והם נמצאים בהליך גירושין לא נעים. עוד מגלה אליס, שמצבם הכלכלי השתפר בינתיים לאין ערוך, שלאליס החדשה, הלא זכורה לה, יש טעם טוב בבגדי מעצבים, שהיא פעילה חברתית ובבית הספר של הילדים, שהיא, בניגוד לעבר, מכורה לכושר, ושהיא חייבת כל הזמן להיות בשליטה מוחלטת על כל מה שקורה סביבה. אליס הבוגרת, הפכה להיות רכלנית, בוחשת בעניינים אחרים, ושונאת את בעלה ניק.

כשניק מבין שהיא איבדה את הזיכרון, ובעצם, כל מה שהיא זוכרת ומרגישה כרגע הוא אהבה גדולה אליו, הוא מבין שאולי יש עוד סיכוי לקשר ביניהם. אבל מה יקרה אם זיכרונה יחזור אליה? אז, אומר לה ניק, את שוב תשנאי אותי. אליס אינה מאמינה שזה יכול לקרות, כמו שכולנו חשים כשיש אהבה גדולה בלב, ולא יכולים לתאר לעצמנו שהיא עלולה להיגמר.

לאחר שהיא כבר שומעת הכול על עשר השנים החסרות, ומבינה למי היא הפכה בזמן הזה, מבינה אליס, שהיא יכולה לעשות אחד משני דברים: להמשיך להתנהג כפי שמתנהגת אליס בת הארבעים על-פי הדיווחים שהיא מקבלת מהסביבה, ובהתאם לזיכרון שמתחיל לחזור אליה. או להיות בת ארבעים, אבל להתחיל מחדש לעצב את חייה, את יחסיה האישיים עם בעלה או עם דומיניק מנהל בית הספר, ולשפר את יחסיה עם ילדיה, כפי שאליס הישנה היתה רוצה לעשות.

ספר מאתגר מחשבה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה