יום רביעי, 22 במאי 2019

'מקור' מאת דן בראון. מאנגלית: אסף שור

כתבה: ד"ר רותי קלמן


הסופר דן בראון, מחברם של: 'צופן דה וינצ'י', 'מלאכים ושדים', ועוד, מותח אותנו בגדול בספרו 'מקור', שתרגומו לעברית יצא לפני כשנה. כמו ביתר ספריו, ניצב הגיבור שלו, רוברט לנגדון, בפני חידות רבות, בכמה מישורים, בכמה חזיתות, ועם כמה חשודים ותיאוריות קשר בשפע.

לנגדון, איקונוגרף (חוקר סמלים) ידוע, מוזמן על ידי תלמידו לשעבר וחברו, אדמונד קירש, למוזיאון גוגנהיים, שבבילבאו, ספרד. קירש, מתמחה בתורת המשחקים ובמידול ממוחשב, שחוקר תבניות כדי לספק תחזיות לעתיד.
קודם למצגת שמיועדת לחשוף במוזיאון גוגנהיים בפני ציבור גדול של מוזמנים, וכן לצופים רבים מרחוק, את התשובה לשתי השאלות של קיומנו: מאיפה באנו? ולאן אנו הולכים? מנצל קירש את פרלמנט הדתות העולמי, המתקיים בברצלונה במנזר עתיק, כדי לפגוש שלושה אנשים, נציגי שלוש מהדתות: רבי יהודה קובש, פילוסוף יהודי, בעל שם בקוסמולוגיה לפי הקבלה, עלאמה (חכם דת) מוסלמי, בשם סייד אלפאדל, והמארח, אבי המנזר, הבישוף אנטוניו ואלדספינו, שהוא בעל השפעה רבה בספרד, וגם חברו ויועצו הקרוב של המלך הספרדי. במפגש הדיסקרטי מול שלושת נציגי הדתות מציג קירש מצגת, שמשאירה את השלושה המומים. קירש מודיע להם, שהוא הולך לחשוף את תגליתו בפומבי בעוד חודש, והם מנסים לחשוב יחד כיצד למזער את הנזק, שהרצאתו תגרום.

מרגע שנחשפו למידע שהובא לידיעתם, הם מגלים שהם בסכנה גדולה, ולאמיתו של דבר, קירש מזמין את צופיו לחוויה המיוחדת במוזיאון גוגנהיים, לא בעוד חודש, כפי שאמר לנציגי הדתות, כי אם כעבור שלושה ימים בלבד, מה שלא מאפשר להם לעשות דבר. ומסתבר שאדמונד קירש הולך להטיל "פצצה" רצינית. כפי שהוא אומר ללנגדון רגע לפני ההרצאה "לא אגזים אם אומר לך שלתגלית שלי יהיו השלכות בסדר גודל של המהפכה הקופרניקאית." לרגע חשב לנגדון שהמארח מתבדח, אבל ארשת פניו של אדמונד נותרה רצינית בתכלית. קופרניקוס?...".

אך הכל משתבש. גם לפני ההרצאה, וגם במהלכה. התגלית לא באמת נחשפת במוזיאון. האם מי שמתיימר לדעת את סודות הבריאה וסודות העתיד, צפה מראש את כל התקלות? רק בסוף נדע את התשובה לכך, ובינתיים, ינסו רוברט לנגדון, ביחד עם אוצרת המוזיאון, אמברה וידאל, ארוסתו של נסיך ספרד, חוליאן, להגיע לביתו של קירש בברצלונה, בעזרת וינסטון, המחשב־על המופלא שלו, כדי לחשוף את הסיסמה המורכבת מ-32 אותיות מתוך שיר לא ידוע, על־מנת שיוכלו לפרסם את התגלית המדהימה של אדמונד קירש.

דרכם רצופה במכשולים מצד מתנקש הדולק בעקבותיהם, מצד מאבטחי המלך, הגווארדיה ריאל, מצד המשטרה, ולצד חוסר הידיעה והצורך לפענח סמלים ורמזים שהושארו בדרך.
במהלך המסע רווי המתח, מתוודעים הצופים לברצלונה היפה, לאדריכלות של גאודי, ולתיאוריות בריאה שונות, דתיות מול מדעיות. מרתק ומעניין. קיראו. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה