יום רביעי, 8 ביולי 2020

'כוכב בודד' מאת פאולינה סימונס מאנגלית: נורית לוינסון

כתבה: ד"ר רותי קלמן



591 ע' ונותרתי חסרת נשימה. איך היא יכולה בכל פעם לעשות לי את זה? לגרום לי לחכות לרגע שבו תהיה הפסקת פרסומות בטלוויזיה; לנצל כמה דקות לפני ההליכה לעבודה; לסיים את היום, רגע לפני השינה, עם עוד כמה שורות. כזאת היא, פאולינה סימונס, שיודעת למלא את הרומן שלה בדמויות מלאות, דיאלוגים עמוקים, מבטים רבי משמעות, קפיצות על פני הגלובוס ואהבות גדולות.


קלואי דוויין היא הדמות הראשית ברומן "הכוכב הבודד". קלואי נמצאת בנקודת הזמן שבין סיום בית הספר התיכון ותחילת המשך לימודיה. היא תלמידה מבריקה וכל האפשרויות למוסדות האיכותיים להשכלה גבוהה פתוחים בפניה. צמודים אליה עוד מתקופת הילדות, חברתה האנה, ששונה ממנה מאד באופייה, ושני אחים: בלייק, שהוא בן הזוג של האנה, ומייסון, שהוא בן הזוג של קלואי.


כבר מהתרשמות ראשונה, ניתן להבחין, שהרביעייה הזו מתפקדת יותר כאחים ואחיות, ושהדבק שמשאיר אותם יחד, הוא היותם יחד באופן טבעי מילדות ועד בגרות. עתה, כשהם עומדים להתחיל בדרך חיים חדשה, עם סיום התיכון, מתכוונים האחים לפתוח עסק, והבנות, אמורות להתחיל ללמוד באוניברסיטה במיין, אחרי שתצאנה לטיול בברצלונה. טיול שהן חולמות עליו כבר שנים.


האחים מחליטים שהם מצטרפים לנסיעה לברצלונה, אבל מסתבר שלכולם עוד חסר כסף למימון הנסיעה. מי שמתגייסת לעזרתם, תוך תנאים מחמירים, היא סבתה של קלואי, מודי: "יש לכם שלושה סעיפים ברשימת המשימות. לייפאיה בשביל אבא ואמא שלך, ריגה בשביל המשפחה שלי, ופרחים בטרבלינקה בשבילי. אם תעשו את הדברים האלה, אני אשלם בעד הנסיעה שלכם."


כשקלואי מביעה התנגדות למסלול המורחב, ומנסה להתעקש רק על ברצלונה, אומרת הסבתא "זה לא משא ומתן. זאת הצעה. קבלי אותה או אל תקבלי. את רוצה לברצלונה? טוב. תצטרכי להגיע לשם דרך המולדת שלי. ודרך פולין. לברצלונה דרך טרבלינקה." הילדה כבר בת שמונה עשרה, אומרת מודי להוריה של קלואי, והיא צריכה לפחות לנסות לחפש תשובה לשאלה המהותית העומדת בפניה והיא, איזו משמעות יש לקיום הזמני שלה בעולם האינסופי הזה. "ומה דעתך לבדוק, למשך חמש דקות, את מקומך בעולם" היא אומרת לקלואי "מה זה אומר לחיות? מה זה אומר למות?"


רביעיית הצעירים יוצאת לדרך. חוסר הניסיון שלהם בדרכים בולט לעין. השהות הממושכת זה עם זה, מוציאה את כל השדים מריבצם. כל אחד והסודות שלו, שיילכו וייחשפו במהלך העלילה.


מי שייכנס לעולמם, ולא כגלגל חמישי, הוא ג'וני ריינבו. בחור, בערך בגילם, אבל עם ניסיון עשיר הרבה יותר, בהוויות העולם, ובעיקר למוד סבל וצורך בהישרדות. 


ג'וני, הוא בחור שגדל פרא. מלא בכישרונות, ובעל אבחנה דקה בקריאת אנשים. מבט אחד, מהצד, ברביעיית הצעירים מספיקה לו כדי לאבחן את היחסים הלא־נכונים ביניהם, את אופיים, ואת משיכתו המיידית לקלואי. למחייתו, עובד ג'וני כמדריך תיירים, בעיקר במחנות המוות. בנוסף, הוא שר ברחוב עם גיטרה. קולו מדהים ויוצא דופן, וקלואי נשבֵּית, אך לא רק מקולו:


"היה משהו בג'וני ריינבו שחדר לליבה גם בעצב וגם בשמחה, והפריד בינה ובין המקום שממנו באה. היא לא ידעה מהו הדבר הזה. חיוכו הידידותי, פניו השדוניות, שערו המשוך אחורה, הזיפים הכהים, מראהו הצעיר ועם זאת הבוגר, רוח הנעורים שמילאה אותו, אף שעבר כל כך הרבה, עיניו השקטות המלאות איזה ידע על־טבעי אפל, כל אלה טילטלו אותה והפחידו אותה".


בהמשך יעמדו למבחן כל היחסים של כל החמישייה, וכמו כן תישאל קלואי את עצמה את השאלה שהציבה בפניה סבתא מודי קודם לכן. חוויית קריאה מובטחת. קיראו.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה