יום שני, 17 באוגוסט 2020

'פיראטים שומרי מצוות' מאת מקס בן שטרית

כתבה: ד"ר רותי קלמן

כבר כתבתי בעבר בבלוג זה על יהדותו המוסתרת של כריסטופר קולומבוס (בסקירת הספרים הבאים: 'כריסטופר קולומבוס: יהודי בסתר'; 'פרשת קולומבוס' וגם בתוך: 'אשת הפיראט היהודי'). הספר 'פיראטים שומרי מצוות' מתאר אף הוא פרק מופלא הקשור לקולומבוס, ומוסיף הוכחות נוספות ליהדותו בסתר, כמו למשל, העובדה שבצוואתו הורה לבניו להפריש מעשר מהכנסותיו לכלות יהודיות עניות. 

הספר מתרכז בעיקר בהיסטוריה של אותן משפחות יהודיות, שהמירו דתן רק לכאורה, נמלטות מספרד, ומתנקמות באוניות הסוחר הספרדיות כנקמה על הגירוש, האינקוויזיציה, הרדיפות והחיסולים של הכנסייה הספרדית ומלכי ספרד, באמצעות פגיעה בין-דורית המתפרשת על-פני שנים רבות.

וכך מתאר אלברטו פלאצ'י את דברי אביו ערב הגירוש 1492: "בוקר אחד, בעוד העגלון מעמיס את העגלה שתוביל אותנו אל מחוץ למדינה המקוללת, חיבק אותי אבי, וחיבוקו עטף אותי באהבה שמעולם לא הרגשתי כמוה... הוא הביט עמוק בעיניי ובעיני אחי ובקול תחנונים השביע אותנו באבות אבותיו לנקום בהיספניה שגירשה אותנו. הוא סכך את ידיו על ראשינו כמו בברכת יעקב, בירך אותנו ונשבע שלא ישקוט ולא ינוח עד שימצא נקמה. שוב ושוב נשבע שמשפחתו, משפחת פלאצ'י, תנקום בספרדים, וביקש שאת צוואתו זו נעביר לנכדיו ולניניו ולבני ניניו ועד סוף כל הדורות, עד לקיום הנקמה בספרדים האכזרים."

הצלחת הנקמה התאפשרה משילוב של רשת מודיעין עולמית הכוללת יהודים וגם מוסלמים מהמוריסקוס (המוסלמים שנרדפו, ורק לכאורה התנצרו, וגורשו, אף הם, מספרד הנוצרית), בשילוב עם החלק הביצועי: אוניות פיראטים יהודיים, שמשתלטות על אוניות הסוחר הספרדיות, ומרוקנות מהן את תכולתן היקרה. 

מי שמגלים את שורשי משפחותיהם, ואת אבותיהם שחוו על בשרם את גירוש ספרד, הם ליאון מבית פלאצ'י דה קוסטה, מצאצאיו של אלברטו, שמשפחתו השתקעה והירבתה נכסים באמסטרדם של סוף המאה העשרים, ויסמין, מוסלמית ממרוקו, מבית משפחת דה קריז, שהיא סטודנטית לארכיטקטורה.

ליאון הצעיר, שאינו יודע דבר על עברה של משפחתו, וגם אינו מתעניין ביהדות, או במסורת, מנסה רק להבין לאן לנתב את חייו. הוא מגיע לפראפסיכולוגית ומגדת עתידות, שמכוונת אותו לנסוע לספרד. שם, אומרת לו מגדת העתידות, יתגלה לך גילוי מדהים, שיסיר מחסומים ויחבר אותך לעתידך. מישהי תחכה לך מעבר לאוקיינוס, היא אומרת, ובהצצה אל העבר, היא מאפשרת לו לראות את גירוש ספרד, את המלכים פרדיננד ואיזבלה, את השריפה הגדולה בחודרֶה של היהודים, ושומע את הציווי לנקום בספרדים על הגירוש האכזרי.


בספרד, הוא נתקל ביסמין, שבמסגרת לימודי הארכיטקטורה שלה באוניברסיטת מדריד, היא מבקשת לחזות במו עיניה במה שהותירו בני משפחתה האדריכלים בעבר הרחוק, ולהתמקד בשרידי הארכיטקטורה המורית מתקופת הכיבוש המוסלמי בספרד שנחשב לתור הזהב של שלוש הדתות 

"ייחדנו את היום לביקור בעיר העתיקה של קורדובה ובחודרה" מתאר ליאון את תחילת היכרותם. "הלכנו לאט, בלענו את המראות של הסמטאות הציוריות, התפעלנו מהבנייה הפשוטה והמתוחכמת. יסמין חיפשה גגות וחלונות עם מוטיבים של ארכיטקטורה מורית. אני חיפשתי שרידים יהודיים. היא הביטה אל על לעבר הצריחים, אני בחנתי את המשקופים בתקווה למצוא שקעים של מזוזות."

לכאורה, אין שום קשר היסטורי בין משפחותיהם של יסמין וליאון, אך מסך ההיסטוריה נגול אט אט בפניהם, ועימו, לא רק הקשר בין משפחותיהם ומשפחת קוריאל היהודית, אלא בעיקר נגלים לפניהם סיפורם המופלא של הפיראטים היהודים, שהשיבו מלחמה שערה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה