יום שני, 28 במרץ 2022

'אחות השמש' מאת לוסינדה ריילי ; מאנגלית: דפנה לוי

כתבה: ד"ר רותי קלמן

 

'אחות השמש' הוא הספר השישי בסדרת 'שבע האחיות' של לוסינדה ריילי (ראו כתבותיי הקודמות בבלוג זה). במרכז הספר נמצאת אלקטרה, האחות השישית שאומצה על ידי פא סולט. אלקטרה היא דוגמנית ידועה ויפהפיה, שחומת עור, ומתנשאת לגובה של 1.80 מ'.

כבר מילדותה, נחשבה אלקטרה לאחות הסוררת מבין האחיות. זו שמסרבת ללכת בתלם, זו שתובעת את שלה, אפילו על חשבון האחרים. שמנבלת את פיה, ובורחת מכל מסגרת אפשרית. בהפסקות שבין עבודותיה בניו יורק, ואפילו תוך כדי עבודתה, היא מכורה לוודקה ולקוקאין, ובקושי מבינה איפה היא נמצאת ומי היא.

גם כשהיא מבקרת ב'אטלנטיס', הבית שבו גדלה עם אחיותיה, היא מגלה, שהקירות של חדר ילדותה, לא שיקפו שום דבר "החדר הזה ביטא כמדומה את כל מה שהיה אפשר לומר עליי – שהייתי סתם קליפה ריקה. לא הייתה לי אף פעם תשוקה למשהו, וגם, חשבתי כשטמנתי את הבקבוק בחזרה בקן הקשמיר שלו והוצאתי את החפיסה הקטנה שהייתה תחובה בכיס הקדמי של התיק כדי לעשות שורה, לא ידעתי מי אני אז, ואני לא יודעת מי אני עכשיו."

העוזרת האישית שלה, היא מריאם, בחורה מוסלמית טובה וחרוצה, שמנסה לעזור לה. אבל במצבה של אלקטרה, היא חייבת ללמוד לעזור לעצמה. ואז בשיא השפל, כשהיא זרוקה בדירתה שבניו יורק, עם אינספור בקבוקי וודקה ושורות קוקאין, היא לוקחת שוב ושוב כדורי שינה כדי לשקוע בשינה ובמנוחה, שכל כך חסרה לגופה ונשמתה.

 אבל רגע לפני שהיא נרדמת, אולי לתמיד, בשל השילוב הקטלני של אלכוהול, סמים וגלולות שינה, היא מרימה טלפון לאחותה מאיה. מאיה מבינה שמדובר בקריאת עזרה לא מכוונת, ושולחת את העוזרת האישית של אלקטרה, מריאם, לבדוק מה קורה לאלקטרה. מריאם, בעזרת טומי, מעריץ של אלקטרה שהיה בקירבת מקום, מצליחים להזעיק עזרה, ואלקטרה מגיעה לבית החולים ברגע האחרון. לאחר שהוציאו אותה מכלל סכנה, חוזרת אלקטרה להבראה לאטלנטיס.

 שם מתחילה נפשה להתאושש, כשהיא נזכרת באהבת הריצה שלה, והיא עולה על ראש הגבעה "כאן למעלה, במקום שבו אף אחד לא יוכל למצוא אותי. הרגשתי חופשייה, והמחשבה על טיסה בחזרה לניו יורק ולהרים מעשה ידי אדם של מנהטן הפכה את קיבתי. שם הכול מזויף וחמדני וחסר משמעות, ואילו פה הכול ממשי וטהור ונקי... "איך זה שלכאורה יש לי הכול, אבל אני מרגישה כאילו אין לי שום דבר?" שאלתי את ההרים סביבי. כשירדתי מההר ידעתי שאיכשהו אני חייבת למצוא לעצמי חיים אמיתיים – וגם אהבה. אבל איפה להתחיל לחפש, רק השמיים – ואולי פא שם במרומים – ידעו."

 בעידוד משפחתה מגיעה אלקטרה למוסד לגמילה ועוברת את התהליך הקשה, אך בלתי נמנע, של גמילה מאלכוהול ומסמים. מה שמחייב אותה לשמור על כך יום יום בהמשך חייה. מלבד מא – שטיפלה בה כאם כל חייה, ומלבד אחיותיה האוהבות, שנפוצו ברחבי העולם – עוזרים לה בתהליך אנשים טובים נוספים: מריאם, עוזרתה האישית, מיילס, שנגמל חמש שנים קודם לכן, וסבתה, סטלה, שמתחילה לחשוף בפניה את נסיבות הולדתה, ואת סיפור חיי משפחתה האמיתית, זו, שהיא מעולם לא שמעה עליה דבר.

 במרכז סיפורה של סטלה, סבתה, נמצאת ססילי פורסיית. אישה לבנה אצילית, שמוצאת עצמה בחוות בקר בקניה, נשואה לביל. ביל אינו טיפוס חברתי, הוא חוואי בכל רמ"ח איבריו, ומנסה, ולפעמים מצליח, להיות רגיש לצרכיה של אשתו. הוא קשור מאד לפועליו המסאים, ילידי קניה. ברגע מסויים, הוא נחלץ לעזרת הצ'יף המסאי ומאפשר לבתו המלכותית, הלא־נשואה, לעבור הריון לא רצוי בחלקת היער השייך לביל. ססילי והנערה ההרה, נג'אלה, נקשרות זו אל זו, למרות בעיות השפה. והקשר בין השתיים יהפוך לגורלי, ולבעל משמעות הרת גורל עבור אלקטרה.

 סיפוריהן של אלקטרה ושל ססילי, מדגישים גם צדדים שונים הנוגעים לזכויות האדם ולמאבק לשינוי מעמד האישה וכהי העור. ההיבטים והניסיונות לשינוי המצב יבואו אף הם, לידי ביטוי במהלך הרומן, ואלקטרה תלמד להיות אדם טוב יותר. בהיותה מפורסמת, היא גם תוכל להשפיע, להקמת מוסדות חיוניים נוספים לטיפול במכורים לסמים ולאלכוהול, ולהעצמת נשים וכהי עור.

 הסיפור מרתק וכתוב היטב, כפי שלוסינדה ריילי ידעה תמיד לעשות. ואנחנו כבר מחכים לספר הבא שיתורגם.

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה