יום שני, 14 במרץ 2022

'אנחנו יודעים שאתה זוכר' טובה אלסטרדאל ; תרגום: ענת לויט

כתבה: ד"ר רותי קלמן

איירה שיידין היא שוטרת חוקרת, שחוזרת לעיר הולדתה ולבית ילדותה, כדי לטפל באימה החולה בדמנציה. אחיה מגסטרום גדול ממנה בחמש שנים, ובעולמו רב הנסתר על הגלוי. הוא מרוחק. ממעט להגיע, מסתבך עם החוק לעיתים, ולא שקט. על אף דרכו הפתלתלה אל מול תפקידה של איירה כשומרת החוק, ניכר שהם אוהבים זה את זו.

כשתושב המקום, סוון הגסטרום נמצא ללא רוח חיים במקלחת ביתו, כשבגופו חתך מסכין צייד, נכנסת המשטרה לפעולה ביחד עם איירה. מקרה הרצח הזה, מעיר את הזיכרון שלה לרצח אחר, שבוצע, לכאורה, עשרים שנה קודם לכן.

עשרים שנה קודם לכן, בנו של סוון הגסטרום, אולוף, שהיה אז נער תמים בן ארבע עשרה, נמשך לנערה בשם לינה, ומבלי שיבין לפשר מעשיו, הוא צועד בעקבותיה אל תוך יער. אבל הנערה רק מתגרה בו, וכשהיא מתלכלכת מאדמת היער הבוצית, היא מאשימה אותו שגרם לה להתלכלך, תוך שהיא הודפת אותו אל הבוץ, ודוחפת לפיו עלי סירפד. גאוותו של אולוף הצעיר נפגעת קשות. לינה בורחת אל תוך היער, ואילו הוא יוצא ממנו חבול, פיזית, נפשית, ומלא בוץ.

חבורה של נערים על אופנועים רואה אותו יוצא בלעדיה, כשהוא מלוכלך ושרוט, וכמנהג נערים מתבגרים, הם מתגרים בו באשר ללינה. כדי להציל את כבודו הרמוס, ולהעלות את קרנו בעיני הנערים, מספר להם אולוף סיפור בדוי על פעילותו המינית עם לינה ביער.

כעבור יומיים, כשמשפחתה של לינה מבינה שהיא נעלמה, מגיעה המשטרה אל ביתו – לאחר שחבורת הצעירים על האופנועים העידה בפני השוטרים, שאולוף היה האחרון שראה אותה. הוא נחשד ברצח שלה, אף כי גופתה לא נמצאה, והסיפור הבדוי על מעלליו המיניים איתה, הופך בפי כול לסיפור של אונס ורצח. המשטרה חוקרת אותו ללא הפסק, ומכריחה אותו להתוודות על אונס ורצח, שכלל לא ביצע. בני משפחתו מנערים חוצנם ממנו, וזורקים אותו מהבית. שמו יוצא לשימצה באיזור כולו, ואולוף, בן הארבע עשרה, נאלץ לנדוד למקומות אחרים, ולהתמודד עם מצבים קשים. 

בסופו של דבר הוא מוצא עבודה בהעברת רכבי יוקרה מחברת מכירות לבעלים שרוכשים את המכוניות. באחת מנסיעותיו, כשהוא נמצא מרחק לא גדול מעיר הולדתו, הוא מחליט לעבור ליד בית הוריו. הוא מוצא את הבית פתוח, הכלב נעול במטבח, ומים מציפים את הריצפה. 

הוא פותח את דלת חדר הרחצה, ומוצא את גופת אביו במקלחון. כשהמשטרה מגיעה, החשד נופל עליו מיד. הם משערים, שרצה לנקום באביו שגירש אותו מהבית. אבל אין הוכחות, ובינתיים הוא אינו עצור. אבל כשהוא נשאר בבית אביו, הוא מרגיש שמישהו עוקב אחריו. הוא בורח אל היער והרודף משיג אותו. הוא מוכה קשות, ומאבד את הכרתו ואת זיכרונו לזמן רב.

איירה השוטרת החוקרת, מנסה להתמודד עם סימני השאלה הרבים. היא הכירה את הסיפור על אולוף ולינה עוד מילדותה, כשהיתה בת תשע. הרצח שלא פוענח מאז. הגופה שלא נמצאה מעולם. הרצח הנוכחי של אביו של אולוף, והפגיעה באולוף, מעוררים את כל השדים מריבצם. 

יש לה חושים טובים. היא חוקרת מעולה. אבל כשמסתבר לה, שאחיה מגסטרום היה פעם חבר של לינה – פרט שלא ידעה, בשל היותה קטנה בזמן ההוא – היא מתחילה לחשוב, שיש קשר בין המקרה ההוא, לאחיה. מה שמסבך אותה בניגוד עניינים בחקירה. 

האם יצליחו לטהר את שמו של אולוף? האם יגלו מה קרה ללינה? מה קרה לסוון הגסטרום? מי ניסה להתנכל לאולוף? ומה חלקו של מגסטרום, אחיה, בכל הסיפור.

הספר מותח וכתוב מצויין. הוא זכה בפרסים רבים, וביניהם פרס הזכוכית למותחן הטוב ביותר של השנה בכל המדינות הנורדיות.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה