יום רביעי, 16 באוקטובר 2013

לאונרדו דה-וינצ'י/ ד"ר רותי קלמן


בפתח דבר בספרו של מייקל ג'יי גלב  "לחשוב כמו לאונרדו דה-וינצ'י: שבעה צעדים לקראת חשיבה גאונית", כותב הסופר: "אני מאמין בכל לבי שגאונותו של לאונרדו טמונה לא רק ביצירותיו אלא גם ביכולתו לשמש לנו מקור השראה ליצור בעצמנו. שאלת המפתח היא, כמובן, האם אפשר למצות את עקרונות גישתו של לאונרדו להשגת ידע ולטיפוח האינטליגנציה וליישמם כדי שיאצילו עלינו מרוחם וינחו אותנו להגשמת הפוטנציאל האישי שלנו בצורה מלאה. תשובתי לשאלה זו היא חד-משמעית: כן! את היסודות החיוניים לגישתו של לאונרדו לידע ולטיפוח האינטליגנציה אפשר לחקור, ליישם ולחקות. מעבר לכל הישגיו המרהיבים, לאונרדו דה-וינצ'י הוא מעין אב-טיפוס לפוטנציאל האנושי, שאפשר ללמוד ממנו למה אנו מסוגלים." (שם, ע' 10).

למרות שכולנו יודעים שלאונרדו דה-וינצ'י היה גאון יוצא דופן, מוכיחים מחקרים מדעיים מהעידן החדש, שרוב בני האדם אינם מעריכים נכון את יכולותיהם השכליות. חוקרים גילו שבעזרת הכשרה מתאימה אפשר לשפר בצורה משמעותית תוצאות של מבחני איי-קיו, המאפשרים מדידה אובייקטיבית של כישורי הבנה, הסקת מסקנות וכושר שיפוט. כלומר, שלא מדובר בתכונה מולדת שאינה ניתנת לשינוי. כיום ידוע שיש סוגים שונים של אינטליגנציות: לוגית-מתמטית, מילולית-לשונית, מרחבית-מכנית, מוזיקלית, גופנית-תנועתית, בין-אישית-חברתית ופנים-אישית (מודעות עצמית).
עוד גילו החוקרים, שהמוח שלנו מסוגל להרבה יותר משאנו חושבים. המוח שלנו, יותר גמיש ורב-ממדי מכל מחשב-על. הוא מסוגל ללמוד שבע עובדות בשנייה, בכל שנייה, מעכשיו ועד סוף חיינו. האינטליגנציה מצוייה לא רק במוח, אלא בתאים הפזורים בגוף כולו. המוח הפרטי שלנו שונה מכל יתר המוחות בעולם. אין בכל ששת מיליארדי בני האדם החיים כיום, אחד אחר, שהוא בדיוק כמונו, והמוח שלנו גם מסוגל ליצור דפוסי מחשבה אפשריים במספר בלתי מוגבל.
המוח יכול להשתפר עם הגיל, אם רק נשתמש בו נכון, טוענים החוקרים. זאת בניגוד לתפישה הרווחת שדעיכה של היכולות המנטליות והפיזיות היא חלק בלתי נפרד מההזדקנות. לאמיתו של דבר, הנירונים שבמוח מסוגלים ליצור קישורים חדשים עם מורכבות גדלה והולכת, וגם אם נאבד אלף תאי מוח כל יום מעתה ועד סוף חיינו, האובדן הזה יסתכם בפחות מאחוז אחד מסך כל היכולת השכלית.

דרכנו להצליח בחיים היא לעיתים לקחת לנו מודל לחיקוי. ספר הגאונים מונה את עשרת הגדולים שבין הגאונים, שוודאי אפשר לקחת אותם כמודלים טובים לחיקוי: אלברט איינשטיין, פידיאס (הפסל ומתכנן הפרתנון) אלכסנדר הגדול, תומס ג'פרסון, סר אייזק ניוטון, מיכלאנג'לו, יוהן וולפגנג פון גתה, בוני הפירמידות, ויליאם שייקספיר והגדול מכולם: לאונרדו דה וינצ'י.

מחבר הספר מציין שבעה עקרונות לשיטת החשיבה של דה-וינצ'י, אותם הוא ממליץ לכולנו לאמץ:
עקרון הסקרנות – סקרנות ללא גבול בחיים ושאיפה ללמוד כל הזמן.
עקרון הראייה מתוך התנסות – מחוייבות לבחון את הידע באמצעות ניסוי והתנסות, התמדה ונכונות ללמוד מטעויות.
עקרון החושניות – חידוד החושים, בייחוד חוש הראייה, כאמצעי לחוויה מועצמת יותר.
עקרון העמימות – נכונות לקבל את הרב-משמעי, את הפרדוקס ואת חוסר הוודאות.
עקרון האמנות/מדע – פיתוח האיזון בין המדע והאמנות, בין ההיגיון לדמיון וחשיבה "כל מוחית".
עקרון טיפוח הגוף – טיפוח החן, המיומנות הדו-צדית, הכושר הגופני, היציבה הנכונה והאיזון הגופני.
עקרון הקשר – הכרה בכך שכל הדברים והתופעות קשורים זה לזה. חשיבה מערכתית.
הסופר מפתח את הנושא כשהוא מדגים כל עיקרון דה-וינצי'יאני בעזרת קטעים מתוך כתביו של דה-וינצ'י, רישומיו וציוריו. הספר מכיל גם שאלות למחשבה ולהערכה עצמית, ומטרתן לגרות את המחשבה ולשמש השראה ליישום העקרונות. כמו-כן מכיל הספר תרגילים מעשיים לטיפוח האישי והמקצועי. חלק מהתרגילים קלים לביצוע, ואחרים דורשים עבודה עצמית מאתגרת.

בנוסף, ישנה רשימה של ספרים ומקורות שאפשר להיעזר בהם כדי להתעמק בכל עיקרון וליישמו טוב יותר. הספרים הם מתחום הרנסנס, ההיסטוריה של הרעיונות, טיבה של הגאונות וכמובן חייו ועבודתו של דה-וינצ'י.
לחובבי הרישומים צפויה הפתעה מלבבת בחלקו האחרון של הספר. מוצע שם קורס רישום למתחילים ברוח רישומיו של דה-וינצ'י ובו תרגילי הצללה, תרגילי רישום מהזיכרון, תרגילי פרספקטיבה ועוד.

לאונרדו דה וינצ'י נפטר בגיל 67. חייו היו שזורים בהישגים מרשימים בתחום הציור, הפיסול, המתמטיקה, הפילוסופיה, האנטומיה, האופטיקה, הגיאומטריה, ההידראוליקה, התעופה, האדריכלות, ההנדסה, והרשימה עוד ארוכה. איש מלבדו לא ניסה להגיע להישגים בכל כך הרבה תחומים שונים, ולמרות שיש המקטרגים על כמות היצירות הלא גמורות שנשארו אחריו, בדבר אחד אין לאיש ספק – לאונרדו היה גאון, ששימש ועדיין משמש כמופת לחיפוש אחר הנשגב מבינתנו.

אהבתם את המאמר? שתפו אותו בפייסבוק והצטרפו לפייסבוק של ספריית דימונה!! פשוט לחצו על הלייק!!!

קריאה נעימה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה