יום שבת, 15 באוקטובר 2016

'אולי במציאות אחרת'


נקודה להשוואה בין הספרים

'הגשרים של מחוז מדיסון' מאת רוברט ג'יימס וולרו'היומן' מאת ניקולס ספארקס 


כתבה: ד"ר רותי קלמן



'הגשרים של מחוז מדיסון' של רוברט ג'יימס וולר נחשב לספר קלאסי על התאהבות הדדית עוצמתית ומושלמת. רוברט קינקייד, צלם של הנשיונל ג'אוגרפיק, מחפש את אחד הגשרים של מחוז מדיסון ופוגש את פרנצ'סקה ג'ונסון, עקרת בית, אשת איכר, שמכוונת אותו אל הגשר. שניהם מתאהבים בו במקום. לרשותה ארבעה ימים שבהם היא תצטרך  להחליט החלטה גורלית. האם להיסחף וללכת אחרי הכוכבים ואחריו, או לוותר, ולהישאר עם בעלה הטוב, ריצ'רד, וילדיה.

הרומן השני, 'היומן', של ניקולס ספארקס, אף הוא עוסק בבחירה קשה. אלי ונוח נפגשו בצעירותם בקיץ אחד בניו ברן, שבצפון קרוליינה. עם ההתאהבות המיידית, ברור להם שנועדו להיות יחד. אולם אלי באה ממעמד גבוה ועשיר, ונוח – ממשפחה ענייה. אימה של אלי לא אהבה את הקשר, והמשפחה עוזבת את המקום. נוח שולח לאלי אין סוף מכתבים אבל האֵם לא מעבירה אותם לבתה.

אלי חושבת שנוח שכח אותה וכעבור תשע שנים היא נענית לחיזוריו של לון, עורך הדין המצליח והעשיר, ועומדת להינשא לו. אבל בליבה אין היא שלמה עם המהלך הגורלי. כשהיא נתקלת בכתבה שנכתבה על נוח, היא מבינה היכן הוא גר, והיא נוסעת לברר לעצמה אם מה שהיה ביניהם – עדיין תקף, או שהיא משתחררת מהזיכרון, ומתחילה חיים חדשים.

המפגש המחודש מחזיר אותם, עד מהרה, לאותו מצב שבו היו בעבר. עתה צריכה אלי להחליט. האם לחזור ללון, שאותו היא אוהבת, ואיתו יהיו לה חיים נוחים, אם-כי היא תהיה אצלו תמיד במקום השני אחרי עבודתו, או שהיא מודיעה ללון שהיא מבטלת הכל ועוברת לחיות את חייה עם נוח.

כשקראתי את שני הספרים, בנקודת ההכרעה הגורלית והדרמטית מאד, שבפניה עומדות שתי הנשים בשני הספרים, עלו בי המלים של השיר היפה 'מציאות אחרת' שכתב והלחין דידי שחר: נפגשנו מאוחר מדי, / ראיתי שגם את נסערת, / רעדת מעט כשהיבטת בעיני, / אך אולי, / מאוחר מדי. / - - אולי בזמן אחר, / אולי במציאות אחרת, / תהיי בשבילי, בשבילי מאושרת, / ויופיך ילטף את חיי, אך אולי, / מאוחר מדי."

האם מאוחר מדי? שואלות שתי הנשים, כל אחת בתורה. האם לקום וללכת אחר הלב? אחר החלומות? או להמשיך בחיי, מבלי לפגוע במי שאני כרגע איתו, וגם בילדים, במקרה של פרנצ'סקה.

אין לי כוונה לגלות, למי שלא קרא, את הבחירה שעשו השתיים. הספרים שווים קריאה והנאה צרופה. אבל לבחירות יש המשך. ומעניין לראות את המשך חייהם של האוהבים. האם צדקו? האם חיו טוב? האם הצטערו על הבחירה? האם האהבה המשיכה לַנֶּצַח? קיראו!!!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה