יום חמישי, 19 בינואר 2017

מועדון דיומא מאת ארטורו פרס-רברטה

כתבה: ד"ר רותי קלמן


שני נושאים עיקריים דיברו אלי, כשלקחתי לידי את הספר 'מועדון דיומא' של ארטורו פרס-רברטה, עיתונאי וכתב טלויזיה ספרדי. האחד - אלכסנדר דיומא האב וספריו הידועים: 'שלושת המוסקטרים' 'אחרי עשרים שנה' (ההמשך) 'הרוזן ממונטה קריסטו' ו'החבצלת השחורה' ועוד. השני – הספרים העתיקים, על כריכותיהם, שעריהם, הדפים העבים הנשמרים עד היום, והסודות האפלים שהם מסתירים לפעמים.

הספר 'מועדון דיומא' הוא ספר מתח, שבו גולשים גיבוריו בין דמיון למציאות. "המספר" לכאורה, בוריס בלקן, מכונה רישלייה, כשמו של החשמן רישלייה, הידוע לשימצה מסיפרו של דיומא, האלמנה ליאנה טייפר היפיפיה, מדמה שהיא מיליידי דה וינטר ומתנהגת כמוה.
לוקס קורסו הוא סוחר ספרים המכונה 'צייד ספרים', שכן הוא מוכן לעשות הכל כדי להשיג ללקוחותיו את העותקים שהם רוצים, ואחד מכישרונותיו, לצד הידע הרב שיש לו הוא היכולת לחקור כמו בלש את עקבות העבר, ובעיקר הוא מוצא עצמו נתקל בהווה במצבים שמזכירים לו סצנות מספרי דיומא.

קורסו מנסה לאמת טיוטה של פרק אחד מ'שלושת המוסקטרים', הנקרא 'יין אנז'ו', ובמקביל, מנסה לפתור את תעלומת הספר 'על תשעת השערים לממלכת הצללים', שנדפס על-ידי המדפיס אריסטיד טורקייה. נאמר על הספר שכנראה כתב אותו השטן (לוציפר). על כך הועלה טורקייה על המוקד. רק שלושה עותקים נותרו ממנו בעולם, ומסתבר שהתחריטים שבו, שונים בכל אחד מהשערים. קורסו מבין שאם יפתור את ההבדלים שבין העותקים אפשר יהיה לקרוא לשטן.
כמעריצי דיומא, מנהלים הגיבורים שיחות, המבוססות על ציטוטים מתוך ספריו, ומנסים לבדוק את מידת האמיתות ההיסטוריות של הדמויות בספרים אלו "כמו כל מספרי הסיפורים הגדולים... דיומא היה בדאי. הרוזנת דאש, שהכירה אותו היטב, כותבת בזיכרונותיה שדי היה שהוא יספר אנקדוטה בדויה כדי שהשקר יתקבל כפרשיה מן ההיסטוריה. קח למשל את החשמן רישליה: מדובר באדם הגדול ביותר בתקופתו. אבל אחרי שעבר בין ידיו הנכלוליות של דיומא, דמותו מגיעה אלינו מעוותת ואפלה, גזורה על פי מידותיו של רשע..." (בלקן לקורסו, ע' 21)"... דיומא הופך דמויות מרכזיות למשניות, מי שהיו דמויות שוליים צנועות הופכים לגיבורים, והוא ממלא דפים באירועים שבכרוניקה האמיתית תופסים שתי שורות..." (ע' 22- 23).

משחקי המציאות, שבהם מוצא עצמו קורסו, עוברים מזמן את גבול המותר והשפוי. אספן גדול בשם טייפר נמצא תלוי בביתו, הברונית אונגרן נמצאת בסכנה גדולה ביחד עם ספרייתה, וקורסו עצמו מוצא עצמו בסכנה של ממש, כשלפחות פעם אחת מצילה אותו "איירין אדלר" יפיפיה צעירה, הרומזת שהיא המלאך השומר שלו.
על בסיס ספר זה, יצא סרט בשם "השער התשיעי". ראיתי אותו לפני שנים, והוא השאיר עלי רושם חזק. הבמאי של הסרט שינה פרטים רבים, והוא בהחלט סרט מותח ושווה צפייה.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה