יום רביעי, 24 בינואר 2018

'ארון סגור: תעלומה חדשה בסדרת הרקול פוארו' מאת סופי האנה. מאנגלית: יעל אכמון

כתבה: ד"ר רותי קלמן


סופי האנה, מחברת הספר, 'ארון סגור: תעלומה חדשה בסדרת הרקול פוארו' היא חובבת אדוקה של אגאתה כריסטי. בני דורי ומעלה, יודעים, שהשם אגאתה כריסטי הוא שם נרדף לספרות בלשים טובה. למעלה מ-78 ספרי בלשים נכתבו על-ידי כריסטי, וכמה מהם עובדו לקולנוע, ביניהם: 'רצח באוריינט אקספרס', 'מוות על הנילוס' ו'עד התביעה'. איני יודעת עד כמה הדור הצעיר מכיר אותה, ולכן טוב עשתה סופי האנה שבחרה ללכת בדרכה של כריסטי, ולכתוב בימינו אלו ספר בלשי טוב, מותח ומאתגר שכלית, כשהיא מֵחַיָּה שוב את מסורת כתיבתה של אגאתה כריסטי, ואת הבלש שלה, הרקול פוארו.

הקול הדובר הוא קולו של מפקח הסקוטלנד יארד, אדוארד קצ'פול. קצ'פול וידידו הרקול פוארו מוזמנים יחד לאחוזת ליליאוק שבבעלות ליידי אתלינדה פלייפורד, שהיא סופרת ספרות בלשית לילדים. בִּסְפָרֶיהָ מעמידה ליידי פלייפורד את השוטרים כטיפשים, אל מול חבורת ילדים בני עשר, שפותרים את כל התעלומות. אדוארד קצ'פול, נחוש להוכיח לה שהיא טועה, והוא שמח לעזור לפוארו לפענח את מה שיקרה באותו הערב.

מספר שעות לפני שכל האורחים מגיעים לארוחת הערב, מבקשת ליידי פלייפורד מעורך-דינה מייקל גת'רקול להכין באותו הרגע צוואה חדשה. בצוואה החדשה היא מתכוונת להוריש את כל רכושה הרב, למזכיר שלה, ג'וזף סקוטשר, כששני ילדיה, הארי וקלודיה, לא יקבלו כלום. עוד היא מוסיפה "ג'וזף מספר לי שלדברי הרופאים שלו, נותרו לו כעת רק שבועות ספורים לחיות". עורך הדין מנסה לעכל את רצונה: "אבל... אם כך, אני חושש שאני מבולבל מאוד... את מעוניינת לנסח צוואה חדשה שהמוטב שלה הוא אדם שאת יודעת שלא יימצא בסביבה ליהנות מירושתו..." ליידי פלייפול משיבה: "איננו יודעים דבר בוודאות בעולם הזה, מייקל." מה שנכון לגבי כולנו, ובהחלט נכון גם לגבי ההתפתחות המפתיעה והמאוד לא צפויה, שתתרחש לאחר ארוחת הערב.
בארוחת הערב עצמה, הכריזה ליידי פלייפורד על תוכן צוואתה החדשה באוזני ילדיה, בני זוגם, עורכי דינה, המזכיר וסופי בורלה, האחות המטפלת בו, וכמובן בנוכחות שני האורחים המיוחדים, פוארו וקצ'פול. החבורה כולה מקבלת כמובן בהפתעה גמורה את ההצהרה.

ליידי פלייפול, מתעלמת מקולות המחאה וההפתעה סביבה ומסבירה שהרעיון מאחורי הצוואה החדשה היא, ששני ילדיה יסתדרו. היא אשה מבוגרת, וג'וזף צעיר, ואין לה שום כוונה לחיות יותר ממנו, ולכן באהבתה אליו, היא רוצה להעניק לו משהו, שמבחינה פסיכולוגית, יעזור לו להתאושש ולהבריא, משהו לחיות למענו, והיא מוסיפה "משהו שרבים היו הורגים למענו".
השיחה הופכת למריבה, ובאיזכור בנה המת של ליידי פלייפול. בשלב זה היא עוזבת את השולחן ונכנסת לחדר השינה שלה.
משהו נורא יקרה באותו לילה, ופוארו וקצ'פול ייכנסו לפעולה. קיראו.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה