יום רביעי, 3 באפריל 2019

'יהלום מן הישימון' מאת סמי מיכאל

כתבה: ד"ר רותי קלמן



עוד ספר יפה ומעניין של סמי מיכאל, המביא לנו מהווייתה של בגדד היהודית של שנות השלושים של המאה הקודמת, דרך חייה של משפחה אחת, משפחת איראני, ובעיקר מתוך ליבם של שני צעירים: כמאל איראני, הבן היחיד של רג'ינה ומשה, שמתבגר אל מול עינינו במהלך הרומן, ושמחה, נערה מבית עני מרוד, שאמה הגוססת, מוסרת אותה לידי בני משפחת איראני, כדי שזו תהיה להם משרתת בבית, תמורת מקום לישון, אוכל, מחסה ומפלט מבן משפחה עריץ וחמדן.
רג'ינה איראני, היא אישה חומלת. היא מבינה את מצוקת האישה הגוססת ובתה, והיא מקבלת את הנערה כמשרתת, ואפילו בדרכה שלה, מנסה להעניק לה קצת מעבר, כשהיא מרגישה את החיסרון של ילד נוסף בבית. כשהיא רואה מבעד למעטה הסחבות והלכלוך של הנערה את יופיה, היא מחליטה לקרוא לה אלמאסה, שפירושו "יהלום", שכן שמה האמיתי, שמחה, קיים בקרב בני משפחת איראני, ולכן היא חייבת להעניק לה שם חדש.

כמאל לומד במשך הזמן, ודרך עיניה של אלמאסה, כמה דברים חדשים על הוריו. אימו האהובה והמפנקת, קשורה לחוקי המוסר וההתנהגות בחברה היהודית העיראקית. למרות חוכמתה וליבה הטוב, אין היא יודעת לקרוא, כמו כל הנשים והילדות בסביבה, שלא הותר להן ללכת לבית ספר וללמוד, ואין היא יכולה לפעול כנגד המוסכמות החברתיות של הסביבה. היא לעולם לא תמרה את פיו של בעלה, ולא תנסה לצאת כנגד פעולותיו. רק דרך התנהגותם של שני הצעירים בבית, היא גם מבינה, מה הפסידה ביחסי האישות שלה עם בעלה.

לגבי אביו מבין כמאל, שעם כל אהבתו לבנו היחיד, הוא מסוגל לשלוח אותו למלמד אכזרי, ואף להענישו בדרך קשה, מבלי לבדוק קודם את העובדות, ולברר אותם עם כמאל עצמו. כל אלה יובילו את כמאל להחלטות הרות גורל.
אלמאסה גדלה בבית משפחת איראני. למרות הפינוק, שלו היא זוכה, בהשוואה לתת התנאים שבהן גדלה בראס אל-צ'ול, שכונת העוני והפשע, היא יודעת בדיוק את מקומה (רחוק ממשה איראני שלא מתייחס אליה בכלל, כאילו אינה קיימת), ישנה למרגלות מיטתו של כמאל, ובידיעה מפוקחת, שהיא לא תוכל להיות שם לנצח, וביום מן הימים תיאלץ לעזוב את הבית ואת כמאל, אותו היא אוהבת מאד.

אלמאסה היא נערה חכמה, שחכמתה מגיעה לא רק מהרחוב, אלא אף מאינטליגנציה טבעית. כשכמאל מסביר לה שכדי להיות וטרינר, צריך להשיג קודם כל תעודת בגרות, ועוד כמה שנים באוניברסיטה כדי לקבל תעודה ורישיון לעסוק במקצוע. אלמאסה פוערת את פיה: "הוא לומד כל כך הרבה שעות, כל כך הרבה ימים, כל כך הרבה שנים, בשביל מה? בשביל לטפל בסוס ובפרה?" ספר נפלא על נעורים ואהבה בצל המגבלות החברתיות.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה