יום רביעי, 12 ביוני 2019

'כחוט השני' מאת חוה עציוני-הלוי

כתבה: ד"ר רותי קלמן


הרומן התנכ"י 'כחוט השני' של חוה עציוני-הלוי, מתמקד הפעם בחמש האחיות לבית צלופחד. התקופה היא סוף יציאת מצרים, סיום ארבעים השנים במדבר, וראשית ההתנחלות בארץ. כמו תמיד בספריה של עציוני-הלוי, קמות הדמויות לתחייה, חוֹווֹת קשת רחבה של רגשות, עטופות באהבה, מקנאות, טועות, כואבות וסוערות.
סיפורן של בנות צלופחד משבט מנשה מתאר סיטואציה שבה אב המשפחה נפטר, ואין בן שיירש אותו. באותה התקופה לא היה נהוג שבנות תירשנה נחלה. אך בניגוד למה שהיה מקובל, מחליטות בנות צלופחד לעמוד על שלהן, והן מתייצבות מול משה, רגע לפני ששבטי ישראל חוצים את הירדן ונכנסים לארץ כדי לקבל כל אחד את נחלתו, על פי משה.  "וַתַּעֲמֹדְנָה לִפְנֵי מֹשֶׁה וְלִפְנֵי אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן... לֵאמֹר: "אָבִינוּ מֵת בַּמִּדְבָּר... וּבָנִים לֹא הָיוּ לוֹ. לָמָּה יִגָּרַע שֵׁם אָבִינוּ מִתּוֹךְ מִשְׁפַּחְתּוֹ, כִּי אֵין לוֹ בֵּן? תְּנָה לָּנוּ אֲחֻזָּה בְּתוֹךְ אֲחֵי אָבִינוּ." משה מתייעץ עם אדני "וִיקָרֵב מֹשֶׁה אֶת מִשְׁפְּטָן לִפְנֵי אֲדֹנָי. וְיֹאמַר אֲדֹנָי אֶל מֹשֶׁה לֵאמֹר: כֵּן בְּנוֹת צְלָפְחָד דּוֹבְרוֹת, נָתֹן תִּתֵּן לָהֶם אֲחֻזַּת נַחֲלָה בְּתוֹךְ אֲחֵי אֲבִיהֶם וְהֶעֱבַרְתָּ אֶת נַחֲלַת אֲבִיהֶן לָהֶן" (במדבר כ"ז 1-7).

אבל במידה ותינשאנה לבני שבט אחר אמורה הנחלה לעבור לידי הבעלים מבין השבטים האחרים, וכך תיגרע נחלה משבט מנשה. הפיתרון שהוצע על-ידי משה "... אַךְ לְמִשְׁפַּחַת מַטֵּה אֲבִיהֶם תִּהְיֶינָה לְנָשִׁים". הן הוגבלו להינשא רק לבני שִׁבְטָן.
עציוני-הלוי לוקחת את חמש הבנות האמיצות הללו, שאינן מוותרות לגברים ולזקני העדה, ופורטת את עולמן לסיפורי חיים שלמים. מַחְלָה, האחות הבכירה, שהפכה מגיל צעיר לאם לארבע אחיותיה. היא מנסה להגן עליהן, על צניעותן, על הקשרים שביניהן, ועל מעשיהן, שלא תמיד חופפים את רצונה והחינוך למידות טובות, שאותן היא מנסה להקנות להן. היא עצמה, מאוהבת בפינחס הכהן, נכדו של אהרון הכהן משבט הלוי. נועה, היפיפייה, שנעה בין התאהבותה ביאיר בן שגוב, קרוב רחוק שלה ממשפחת מכיר, לפלטיאל, בן-דודה שאוהב אותה. נועה נמשכת לרפואה, והיא שמחה לקבל שיעורים על צמחי מרפא וטיפול בחולים מבן דוד אחר שלה, בשם אחיעזר.

מי שמלווה אותה במפגשיה עם אחיעזר מטעמי צניעות (שכן לא היה נהוג שאישה תתהלך לבדה עם גבר זר) היא אחותה מילכה, שאליה היא הכי קרובה. מילכה החכמה, מאוהבת באחיעזר, ונועה מתרחקת פעמים רבות, כדי לתת להם הזדמנות לשוחח. אחותה התאומה של מילכה היא חוגלה. הן אינן דומות. לא במראה ולא באופיין. חוגלה שקטה, וכל כולה בנפש פנימה, אך רואה למרחוק. גם כשהיא חוזה את העתיד, אין היא נוהגת להתערב, ונפשה נקשרת בלב נעמן, אחי אחיעזר. הקטנה ביותר היא תרצה, השובבה והפרועה ביותר.
חוויה מקראית עם נשים בשר ודם. מומלץ.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה