יום רביעי, 19 ביוני 2019

'עמוק בתוך כינור סדוק' מאת ינון מועלם

כתבה: ד"ר רותי קלמן


ינון מועלם, הוא מוזיקאי וסופר, שחי באיסטנבול מאז 2002. הוציא עד עתה עשרה אלבומים של מוזיקה מקורית, וכיהן כקונסול התרבות של ישראל בטורקיה. 'עמוק בתוך כינור סדוק', הוא ספרו השני והמרתק, לאחר ספר הביכורים: 'איסטנבול תל אביב'.
גם הספר שלפנינו, מתנקז באיסטנבול, ומפגיש בתוך העיר הצבעונית והגדולה הזו, שני אנשים שבאים מרקעים שונים. ניהאט קדיראולו, הוא כנר מוכשר, שמגיע מקהילה צוענית חמה ומשפחתית. הוא מעיירה בשם אקהיסאר, בסמוך לאיזמיר. אקהיסאר הופכת קטנה עבורו, והוא נענה להצעה שקיבל מידידו אליאס, נגן עוּד, שעבר לאיסטנבול והשתלב בהפקות של זמרי ערבסק. ניהאט מגיע לאיסטנבול.

ההתחלה של הקריירה המוזיקלית של ניהאט לא עוברת בלי מספר תקלות ואכזבות, ותחושת בדידות בעיר הגדולה. חלק מהבעיות נובעות מחוסר הביטחון שלו ביכולתו המקצועית, וחלקן מתוך קינאת עמיתים. הוא מוצא עצמו תועה ברחובות, בתוך המון אדם, ותוהה "לכל אחד יש מטרה, יעד שהוא מכוון אליו, ולאן אני הולך?"
אבל נגינתו הווירטואוזית, מפציעה ומפלסת את דרכו בחוויית המוזיקה של איסטנבול, ובכיוונים מפתיעים, הודות לרצונו ללמוד ולהרחיב אופקים "שלא כמרבית עמיתיו הוא לא הסתפק בנגינת מוזיקה טורקית עות'מנית ומוזיקה צוענית, אלא האזין להרכב שאקטי של הגיטריסט הנחשב ג'ון מקלפלין ואמן הטאבלה הבינלאומי ההודי זאקיר חוסיין, למד לנגן חלק מהקטעים והעמיק בלימוד סגנון הנגינה ההודי. הוא אף איתגר עצמו ביצירה קלאסית שכבשה אותו ביופייה, של הכנר האיטלקי האגדי ניקולה פגאניני."

לאחר שהתקבל לתזמורת למוזיקה טורקית קלאסית ברדיו t.r.t, ואף מקבל קטעי סולו, הוא פוגש לראשונה את שרה, מוזיקאית צעירה, המתמחה בוויולה. שרה היא נצר למשפחה יהודית שברחה לקונסטנטינופול (איסטנבול), בתקופת האינקוויזיציה וגירוש יהודי ספרד. משפחתה אמידה, ולאביה, חברת אבטחה, החולשת על כל העיר, ובוודאי על כל המוסדות היהודיים שבה.
שרה, היא בחורה אמיצה, שמקשיבה לליבה בלבד, ואינה מוכנה ללכת בתלם, או להקשיב לדיעות קדומות. כשניהאט והיא מתחילים להתקרב זה אל זו, בניגוד לרצון אביה, היא אומרת לניהאט המהסס: "הרקע שלך, הדת שלך, צבע עורך, מאיזה עיר הגעת או כמה כסף יש לך בבנק, כל אלה מעניינים אותי פחות. כן מעניין אותי האדם ואיש השיחה והמוזיקאי הנהדר וטוב הלב שאתה, בקיצור, התכונות האנושיות שלך מושכות אותי, הכישרון שלך מלהיב אותי..."
ניהאט מלמד את שרה את רזי המוזיקה התורכית, שרה מוסיפה לו עוד ידע בתחום הקלאסי, שבו היא מתמחה. הנגינה המשותפת והפתיחות המוזיקלית, מעמיקים את הקשר ביניהם, ופותחים בפניהם כיוונים חדשים מבחינה מקצועית. כשניהאט ייחלש בשל מחלה, תהיה שם שרה לעזור ולתמוך, למרות כל הקשיים.
הַסֵּפֶר, עָדִין כמו הכינור והוויולה, יפתח בפני הקורא עולם מוזיקלי רַב גּוֹנִי ועטוף באהבה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה