יום רביעי, 5 ביוני 2019

'פולי ונייט' מאת ג'ורדן הרפר

כתבה: ד"ר רותי קלמן


זה לא רק הספר הראשון שכתב ג'ורדן הרפר בכישרון רב. אלא זהו גם הספר הראשון שקראתי בפורמט דיגיטלי! ולא משום שקניתי ספר דיגיטלי, אלא משום שאני משמשת כפיילוט להשאלת ספר דיגיטלי בספרייה שלנו. כן, כן. בקרוב תוכלו כולכם להשתמש בשירות החדש הזה של ספריות דימונה, להשאלה של ספרים דיגיטליים, בחינם.
על כריכתו הקדמית של הספר "פולי ונייט" מצולם דוב צעצוע תמים למראה, אחוז בידיה של ילדה. דוב הצעצוע מהווה אחד מגיבורי הספר. כולם יודעים שהוא לא אמיתי. גם המחבר, גם גיבורי הספר, וגם הקוראים, אבל, הוא משמש כלי ביטוי, לילדה המחזיקה בו, עד שנראה שיש בו חיים, ויש בו רגשות.

בתחילת העלילה, חושבת פולי הילדה, שעיניה הכחולות-בהירות  אינן עיניים של אקדוחנית, כפי שאומרת לה אימה "פולי חושבת שאלו שטויות. היא לא אקדוחנית ולא מאמינה באלימות."
אבל עולמה הפשוט מתהפך ביום שבו היא יוצאת מבית הספר ובמקום אימה או אביה החורג, הנוהגים לקחת אותה מבית הספר, היא מוצאת גבר ענק, מלא בקעקועים ועם עינים כחולות כמו שלה. למרות שרוב ימיה, לא ראתה אותו, מבינה פולי שזהו אביה, נייט, שיצא מהכלא.
נייט אומר לה שהיא חייבת לבוא איתו. הוא נכנס לאוטו, ובמקום התנעה, רואה פולי שהוא מפעיל את המתנע עם כבלים, ומבינה שהרכב גנוב. בכל זאת היא נכנסת איתו. מבינה שאין מה להתנגד. אבל רוצה שמישהו יבין שהיא בסכנה ויציל אותה ממנו.

נייט רצח בכלא, כהגנה עצמית, את אחיו של האסיר החזק ביותר, מלך האחווה הלבנה והפלדה הארית. לכן יצא עליו חוזה, שהופץ בין כל פושעי האיזור. החוזה הכיל גבר, אישה וילדה. ביום שבו הוא משתחרר, הוא מגיע לבית גרושתו, ומוצא שהיא ובן-זוגה נרצחו. נייט מבין שהילדה, שהוא אינו מכיר, אך היא בתו, נמצאת בסכנה גדולה.
כך מתחילה היכרותם. בהתחלה בלי מילים. בלי חיוך. אחר-כך, גם באמצעות הדוב, מתחיל קשר. פולי חכמה. היא שואלת ישירות. הוא עונה לה ישירות. הדיבור הלא מתחכם, יהפוך את יחסיהם למשהו אמיתי. נייט מלמד את פולי לשרוד. אמנות לחימה. סוגי חניקה. הוא מקווה, שאם יהרוס את תשתית הפעילות של הפלדה הארית, המבוססת על מכירת סמים, הם יבטלו את החוזה על הילדה.
בשלב מסויים יש לה אפשרות להגיע לשוטר שמוכן לעזור לה לצאת מהמצב. נייט נותן לה אפשרות בחירה. היא מעדיפה להישאר איתו. הם חיים משוד חנויות, פולי עוזרת, ובעיקר הם מחסלים את רוצחי אִמָּהּ ובן זוגה, זורקים סמים, ומשבשים משלוחים.
נייט מוכן להקריב את עצמו בשבילה, ופולי תגדל בחודשים הבאים במהירות, ותהפוך לעצמאית, נועזת, אוהבת, וקשוחה. האם תוכל לשוב ולהיות ילדה רגילה, אם יתאפשר? קיראו.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה