יום חמישי, 4 ביולי 2019

'אישה מעבר לים' מאת שרית ישי-לוי

כתבה: ד"ר רותי קלמן


אין ספק ששרית ישי-לוי יודעת לפרוש בפני הקורא יריעות חיים של דורות ולרקום ביניהן את החוטים הנכונים. חוויה נָכוֹנָה למי שייקח לידיו את ספרה "אישה מעבר לים", כפי שהרגישו מאות אלפי הקוראים של ספרה 'מלכת היופי של ירושלים'.
כפי שאנו יודעים, קשה לבנות הווה ועתיד, בלא שיהיה הנדבך המהותי – העבר. אך מה קורה, כשהעבר לוט בערפל? שלילי צורף, אמא לרון חיים, בנה בכורה המת, ולאליה, בתה, ואשתו של שאול צורף, אינה יודעת דבר על עברה. כל מה שהיא יודעת הוא שהונחה תינוקת ביום היוולדה, ביום שלג קר מאד, על מדרגות מנזר בירושלים. על גופה הייתה פתקה ובה שמה "לילי", ושרשרת זהב עם מגן דוד, שהונחה על גופה הזעיר והעטוף בבגדים חמים. בשנים שבהן גודלה במנזר לא סיפרו לה הנזירות שהיא יהודייה. אבל ברגע שאחת הנזירות חשפה טפח, הבינה לילי שהיא יהודייה. המשך השהות במקום הפך לבעייתי, ויום אחד היא עוזבת. בלא שתדע שהיה גם מכתב מצורף. את זאת היא תגלה שנים מאוחר יותר, כשתהיה מוכנה נפשית לגלות משהו על עברה.
ועד אז, היא גְּדֵלָה ממורמרת, מרת נפש, כעסנית, לא מסוגלת להביע אהבה לבתה, שאינה מסוגלת לתפוס את המקום הרחב והגדול שהיה לבנה המת בליבה. 

אליה גְּדֵלָה בעיקר על ידי אביה שאול, שנקרע בין שתי הנשים של חייו. אישתו הנירגנת, שהוא אוהב מאד, ובתו האהובה, אליה, שלא מצליחה למצוא את מקומה הנכון בחיים. לילי נעזרת בבשארה הערבייה מיפו, שקוראת לה בקפה, אבל מסרבת לשמוע על עברה. מתוך פחד וכאב. שבוייה בבדידותה, בכאבי ליבה, היא פותחת ליבה רק לבשארה הזקנה, וכשזו נפרדת מהעולם, היא מוצאת נחמה ושלווה רק ליד קבר בנה, שנפטר בן שנה. אליה מתאהבת ונישאת לארי, בחור אגוצנטרי, שמתעלל בה נפשית, מבלי שתהיה מסוגלת להתנתק ממנו. אחרי שהוא מודיע לה בלי הנד עפעף שיש לו מישהי אחרת ושהוא עוזב, חוזרת אליה לבית הוריה ומסתגרת בכאבה.
רק אחרי שתנסה להתאבד, ותתחיל לפתוח את ליבה בפני דוקטור קמינסקי, היא תתחיל להבין מה צריך לעשות. הוא אומר לה: "... עד שלא תתירי את הסבך, תישארי תקועה במקום. עד שלא תביני את חידת חייה של אימא שלך, לא תביני את חידת חייך, ולכן אני מבקש, אזרי אומץ ודברי איתה, אחרת את באה לכאן לחינם." והיא בתגובה מביטה בשעון החול שעומד על השולחן, ורואה שהזמן אזל. וכאן יש שלוש משמעויות: 1. שעת הטיפול אצל דוקטור קמינסקי נגמרה. 2. הזמן של חייה אוזל 3. היא צריכה להשתחרר מהטיפול אצלו, ולהתחיל לטפל בעצמה. 
מכאן ישתנו היחסים בין לילי לאליה, ושתיהן תצטרכנה להתעמת עם העבר.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה