יום רביעי, 17 ביולי 2019

'חנות ספרים על גלגלים' מאת ג'ני קולגן מאנגלית: ניצן לפידות

כתבה: ד"ר רותי קלמן


נינה רדמונד, אנגליה צעירה בת 29, שכל חייה עד כה כללו בעיקר קריאת ספרים בכל מצב, והמלצה על ספרים לקוראי הספרייה שבה עבדה, עומדת בפני תפנית חדה בחייה. סניף הספרייה – שאת ספריו הכירה, אהבה, ולמדה להציע לכל אחד על פי אופיו ונטיות ליבו – עומד להיסגר. אין לה תמיכה כלכלית, והיא אינה יודעת מה לעשות, שהרי הספרים הם כל עולמה ותחום התמחותה. היא רואה איך אורזים את כל הספרים שיעברו לספרייה המרכזית. רבים נותרים "יתומים", והיא אוספת אותם באהבה רבה למכוניתה, ומביאה אותם לדירה אותה היא חולקת עם שותפה. השותפה מבקשת שתמצא לספרים פיתרון אחר, כיוון שהם גודשים כל פינה. נינה יודעת שהיא תצטרך למצוא להם בית חדש.

במהלך סדנת פרישה של הצוות, מבינה נינה שאין היא מתאימה להיות בין המועמדים הבודדים שיצטרפו לספרייה המרכזית והמודרנית, והיא מתחילה לגלגל בראשה רעיון. אם אין היא יכולה לעבוד בספרייה, וברור, שהיא חייבת להמשיך לעסוק בספרים, אך מזווית אחרת, היא תקנה רכב מסחרי גדול, ותהפוך אותו לחנות ספרים על גלגלים. ביחד עם החנות המתגלגלת, היא תגיע למקומות שבהם אין ספריות, ותמכור את ספריה לאנשים שמתגעגעים לקריאה.

נינה אינה מניחה לאף אחד להרוס את החלום החדש שהיא בונה. למרות הססנותה, מתחיל לנבוע בתוכה, אולי מתוך מצוקת הצורך למצוא פיתרון, נתיב חדש להלך בו. הדמיון שלה, שכולל ניסיון להיעזר במחשבה של מה היו גיבורי הספרים עושים במקומה, מעצים את רצונה וביטחונה. כשהיא מביטה במודעת המסחרית שבעיתון, היא מצליחה לדמיין בעיני רוחה את המדפים שתשים בפנים, את מראה הרטרו המקסים שיהיה לה, ואז היא קולטת. המסחרית נמצאת בסקוטלנד...

לאחר שכל מסחרית אחרת בעיתון, אינה מצליחה לעמוד בציפיות של נינה אל מול זו שבסקוטלנד, היא מרהיבה עוז, מתגברת על פחדיה, ונוסעת לשם, כדי לבחון אפשרות לקנות אותה. באוטובוס, כשהיא צופה בנופיה היפים של סקוטלנד, היא מתחילה להיכבש ותחושה משונה מציפה אותה "עמוק בפנים, ברגע זה היא הרגישה שחזרה הביתה...". היא מגיעה לכפר קטן ומבינה שאין בכל הכפרים שבסביבה ספרייה. היא מצליחה להתגבר על דעות שוביניסטיות, לרכוש את הרכב, להתחבב על תושבי המקום החקלאי, ומתחילה סוף סוף לחיות גם מחוץ לספרים שלה את החיים האמיתיים. במקום שבו אנשים עוזרים זה לזה בטבעיות, כדבר המובן מאליו. שעובדים אמנם קשה במשך שעות רבות, אבל גם מצליחים לשמר מסורת חברתית, וחגים, והוויה עליזה ושמחה, שבה כולם לוקחים חלק, ונינה לומדת לחיות.

חנות הספרים הניידת שלה זוכה להצלחה גדולה. בזכותה, מתחברים כולם מחדש לעולם המופלא של הספרים, שבא להשלים ולהעשיר את העולם האמיתי, לא לבוא במקומו.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה