יום רביעי, 31 ביולי 2019

'האישה היחידה בחדר' מאת מארי בנדיקט מאנגלית: שרה פרקול

כתבה: ד"ר רותי קלמן


הֶדי (הדוויג) קיזלר נולדה יפה. כשבגרה, הסתבר שהיא גם יודעת לשחק. בגיל 19 היא כבר משחקת על הבמה, מִדֵּי עֶרֶב, את הקיסרית האוסטרית האהובה במחזה "סיסי".
התקופה היא 1933. היא ממשפחה יהודית שאינה שומרת מצוות. אביה מנהל את אחד הבנקים המובילים בווינה. אימה פסנתרנית קונצרטים לשעבר. הנערה מופיעה מדי ערב, כשחדר ההלבשה שלה מתמלא בזרי וורדים. היא מקבלת מכתב וממנו היא מבינה שלמעריצה קוראים פריץ (פרידריך) מאנדל. כשהיא שואלת עליו, מספרים שהוא בעל מפעלי נשק, עסקים אפלים, ורודף נשים. הוא מבקש להיפגש. היא אינה משיבה לו. אבל בבואה הביתה, מציף אותה ריח הוורדים. הוריה ההמומים מחכים לשמוע ממנה מיהו המחזר הנלהב.
כשהם קוראים את המכתב שנשלח עם הפרחים הם מחווירים. הם נאלצים להסכים לחיזוריו. להדי ההמומה מעצם הסכמתם, מסביר האב, שהקנצלר דולפוס השתלט על ממשלת אוסטריה ופיזר את הפרלמנט. צעד זה הפך את אוסטריה למשטר דיקטטורי. "מר מאנדל הזה" אומר לה האב "עומד מאחורי שלטונו של הקנצלר דולפוס. אבל יכול להיות שהוא גם האדם שמבטיח את המשך קיומה העצמאי של אוסטריה".
כך, בתמיכה המאולצת של הוריה, מתחילה הֶדי לצאת בחברתו של פריץ מאנדל., שנותן לה להרגיש מלכה, עד שהם מתחתנים. תפקידה של הנערה בת ה-19 הוא להיות מארחת יפה וזוהרת לצד פריץ. אל שלושת בתיו השונים מגיעים כמעט מדי ערב אורחים. חלקם אנשי עסקים, חלקם פוליטיקאים, ואפילו מוסוליני והיטלר. השיחות נסבות ברובן על ענייני נשק, מצבה של אוסטריה, והיהודים. הדי מקשיבה, ונעזרת בספרייתו של פריץ, כדי ללמוד יותר. כולם מדברים לידה בחופשיות, כי הם בטוחים שהיא לא מבינה כלום. אבל היא לומדת היכן נקודות התורפה של הצבא הגרמני. פריץ השתנה ביחסו אליה. הוא קנאי בטירוף. רכושני, אלים, וחסר פשרות. היא אינה יכולה להחליט על שום דבר, ואף לא לצאת מביתו ללא רשותו, כשמשרתיו מרגלים אחריה. היא מרגישה שהיא חיה עם מפלצת, וכלל לא בטוחה שהוא אכן מסוגל להציל את אוסטריה. אלא להיפך.

היא מצליחה לברוח ממנו, תחילה ללונדון, ואחר כך להוליווד, תחת חסותו של לואי בי. מאייר, בעל אולפני אם.ג'י.אם. מאייר, הוא שמעניק לה את שמה החדש, הלא גרמני, הדי לאמאר. כוכבת חדשה נוֹלֶדֶת בהוליווד. אבל לצד המשחק והסרטים הרבים, היא ממשיכה להתעדכן בנעשה באירופה. כשבליבה ייסורי מצפון על שלא עשתה יותר למען יהודי אוסטריה. היא מאמצת ילד יהודי, ואחרי שהיא שומעת על אונייה מלאה ילדים שנפגעה מהגרמנים, היא מחליטה לנסות לתרום את תרומתה למלחמה, עם כל מה ששמעה בשיחות הנשק בביתה שבאוסטריה. הפטנט שהמציאה, הוא הבסיס לטלפונים הסלולאריים שלנו כיום. סיפור אמיתי מרתק.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה