יום חמישי, 11 במרץ 2021

"אחות הצללים: סיפורה של סטאר" מאת לוסינדה ריילי ; מאנגלית: דפנה לוי

כתבה: ד"ר רותי קלמן

סטאר היא האחות השלישית בין האחיות לבית ד'פאלייה. זהו גם הספר השלישי, וקדמו לו, ספרי אחיותיה הגדולות: "שבע האחיות : סיפורה של מאיה" ו"אחות הסערה : סיפורה של אלי".

כל האחיות אומצו על ידי פא סולט, ועתה לאחר מותו, כל אחת אוחזת במספר פריטים ורמזים לעברה העלום.

סטאר, שבדרך כלל עומדת בצילה של אחותה סי סי, שמדברת בשם שתיהן תמיד, מבינה, שהיא כבר נחנקת מה"זוגיות" הזו עם אחותה. אבל כמי שמעולם לא פתחה את פיה להביע את רצונה, גם עתה קשה לה. כשהיא מביטה בציטטה, שתרגמה לה מאיה אחותה, מהספרה הארמילרית שהכין האב האוהב עבורם: "האלון והברוש אינם צומחים זה בצילו של זה." היא מבינה מה הבעייה ומה עליה לעשות. "חייכתי, כי זה תיאר בצורה מושלמת את סי סי ואותי. היא חזקה כל כך ולא ניתנת להזזה, רגליה נטועות עמוק בקרקע. אני: גבוהה אבל דקיקה, נעה ברוח הקלה ביותר. כבר הכרתי את הציטטה. היא נלקחה מהספר 'הנביא' מאת הסופר הפילוסוף חליל ג'ובראן. וידעתי גם מי עמדה – כלפי חוץ לפחות – "בצל"... פשוט לא ידעתי איך לצאת מהצל אל השמש."

בתוך קופסת התכשיטים שהוכנה עבורה מצאה סטאר פסלון שחור של חתול מאבן שוהם, שניצב על בסיס כסף דק. על הבסיס היתה חותמת וכתובת חרוטה "פנתר". היא מבינה שהחתול ששמו "פנתר" קשור לעברה. והיא מבינה, שאביהן ידע על כולן הכל, והכין בפניהן את השטח, לגלות את עברן, אבל מצד שני, היא מבינה שהיא לא באמת הכירה אותו: "ישבתי שם בהכרה פתאומית שכמעט לא ידעתי עליו דבר... ידעתי רק שהוא אהב גנים, ושהיה מן הסתם עשיר מופלג. אבל איך הוא השיג את עושרו – שאלה זאת הייתה תעלומה..."

אחד הדברים שאיפיינו את פא סולט, היה החינוך הפרטני שנתן לבנותיו. הוא בחן את כישרונות כל אחת מהן, וטיפח אותן. אצל מאיה הוא פיתח את כישרונה לרכוש שפות, באלי הוא פיתח את כישרונה המוסיקלי ועם סטאר הוא פיתח את אהבתה לבוטניקה ולגנים ואת האהבה לבישול ואת אהבת הקריאה. כשאנחנו חווים איתה את חיפושיה ואהבותיה ובני משפחה שמתגלים, אנחנו מוצאים את עקבותיו של אביה המאמץ בכל מקום. כאילו צפה את כל מה שיתרחש, כאילו ידע הכל, כאילו כל מסעותיו, שעליהם הבנות לא ידעו את פשרם, היו לצורך מחקרים שיכינו את הבנות לגילוי עברן ועתידן כאחד.

מוטיב העובר כחוט השני בעלילת הספר הוא מוטיב שני אחים, השונים מאד באופיים: סטאר, הגדלה, כמעט אילמת, לצד אחותה סי סי, שנטלה על עצמה את הדיבור וההחלטות של שתיהן. אורלנדו, הידידותי, מעסיקה של סטאר בחנות הספרים, השקוע בעולם הקריאה ובהרגלים המדוייקים שלו, ומאוס, אחיו המעשי, שנדמה שהוא קר מזג ומסוגר, המטפל בחוות המשפחה. ופלורה, נערת הטבע היפה בעלילת העבר הנחשפת מהיומנים, אוהבת פרחים וחיות, ואינה מבינה מדוע היא מרגישה דחויה  על-ידי משפחתה, אך פורחת בביתה של גברת אליס קפל בלונדון, ומולה אחותה, אורליה, שמפונקת על ידי המשפחה.

 מוטיב האחים, האוהבים, אך ההפוכים בטבעם, מתחבר לאותה ציטטה מדברי המשורר ג'ובראן חליל ג'ובראן "האלון והברוש אינם צומחים זה בצילו של זה". כל אחד מהאחים, יצמח, רק אם ייפרד מאחיו, וייממש את קיומו רק מתוך עצמאות, ומימוש הפוטנציאל שבו.

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה