יום שני, 31 במאי 2021

'סיפור האהבה של המהפנטת' מאת ליאן מוריארטי ; מאנגלית: אביגייל בורשטיין

כתבה: ד"ר רותי קלמן


גבר פוגש אישה. הם מתחילים להתאהב. ואז הוא מגלה לה שיש לו סטוקרית. 

לא היכרתי את המילה (וטוב שכך), כי משמעותו של סטוקינג היא: הטרדה מאיימת. על פי חוקיהן של מדינות רבות נחשבת הטרדה זו לפלילית, כשיש חשש סביר שהאדם המוטרד עלול להיפגע בשלוותו, חירותו, וגופו.


בספר 'סיפור האהבה של המהפנטת', עוקבת אחרי פטריק, במהלך שלוש השנים האחרונות, האקסית שלו. מהרגע שבו הוא אמר לה שהכל נגמר ביניהם. מה שמיוחד כאן הוא, שאנו שומעים, לא רק את הצד של פטריק, או את מחשבותיה של אלן, חברתו החדשה, אלא גם את קולה של ססקיה, שהיתה בטוחה שמצאה את האהבה המושלמת, שהרגישה כמו אֵם אמיתית לג'ק, בנו של פטריק, שהתייתם מאימו בעודו תינוק. והנה היא, שחיה ללא משפחה קרובה, איבדה גם את מה שחשבה שהוא חלק אינטגרלי מחייה, משפחתה החדשה, ועכשיו הוא יוצא עם המהפנטת. לכן ססקיה לא מסוגלת להרפות. היא עוקבת אחרי פטריק ואלן, לכאורה ללא אלימות, אבל חוצה את הגבולות שוב ושוב. 


"אתמול בערב הם ראו סרט עם ראסל קרואו. הוא לא היה רע. הוא בטח ידע מה עומד לקרות, כי הסרט מבוסס על סדרה שהיינו רואים בימי שני בערב. תהיתי אם הוא זוכר, הייתי בטוחה שלא, אז שלחתי לו מסרון לתזכורת. אחר כך הם הלכו לארוחת ערב במסעדה התאילנדית בפינה, איפה שהוא אמר לי בפעם הראשונה שהוא אוהב אותי. אני תוהה אם הם ישבו באותו שולחן... אני תוהה אם הוא זכר, רק להרף עין. אני הרי ראויה לפחות למחשבה חולפת. לא הצלחתי להשיג שולחן. הם בטח הזמינו מראש... אז הלכתי לבית קפה וכתבתי לו מכתב שבו ניסיתי להסביר, כדי שיבין, והשארתי אותו על שמשת המכונית שלו..."


פטריק מנסה להמשיך בחייו. אך נוכחותה הסמוייה/הגלוייה של ססקיה, בכל מקום שבו הוא נמצא, מטריפה אותו. גם אחרי שבדק במראה האחורית באוטו, ונראה לו שהיא אינה נוכחת בזמן בילוי ערב רומנטי עם אלן בחוץ "הוא הטה את ראשו כדי לנשק אותה, ואז נעצר ופנה בפתאומיות לאחור. "מה קרה?" אמרה אלן בבהלה. "מצטער," אמר פטריק. "חשבתי ששמעתי משהו. חשבתי שזאת היא." כבר לא היה ספק מי זאת "היא". אלן הביטה סביבה וחיפשה אישה אורבת בצללים מתחת לגשר... "לא ראית אותה הערב, נכון?" שאלה... לפני כמה ימים הם היו בקולנוע ואחר כך במסעדה, ופטריק אפילו לא ציין שהוא ראה את ססקיה עד שהם חזרו למכונית ומצאו מכתב ממנה על השמשה הקדמית."


תחושותיה של אלן לעומת זאת אמביוולנטיות. היא מוצאת עצמה פעמים רבות מזדהה דווקא עם ססקיה, ומבינה יותר את תחושותיה של הסטוקרית, מאשר את של פטריק. היא מעריכה את ההתמדה שלה, את האהבה המוטרפת שלה, אפילו את אי יכולתה להרפות. מצד שני, יש גם תחושה של סכנה הולכת וגוברת, כשססקיה פולשת אפילו לביתה של אלן. 


סיפור האהבה של אלן אינו מתנהל על מי מנוחות, כפי שהיתה רוצה. אלא מתנהל בצל אשתו המתה של פטריק, בצל הסטוקרית שאינה מרפה, בצל יחסיה הלא־פשוטים עם האם החד־הורית שלה, עם הופעתו המפתיעה של האב שמעולם לא הכירה, ועם השאלות האתיות שצצות בין עבודתה כמהפנטת מרפאה לאהובה. עם כל אלה היא תצטרך להתמודד, ולמצוא דרך להמשיך ולשמור על סיפור האהבה עם פטריק. 


כדי שזה יקרה, משהו צריך להשתנות. איך יוצאים מאובססיה כזו? איך בונים את עצמך מחדש? איך זוג יכול לחיות כשפולשים לפרטיותו שוב ושוב. ומשהו אכן קורה. רגע השיא יהיה גם הרגע שבו הכל ישתנה. זהו ספר טוב נוסף מבית היוצר של ליאן מוריארטי, שעל ספריה 'מה שאליס שכחה' ו'סודו של הבעל' כבר כתבתי בבלוג זה. קיראו.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה