יום חמישי, 25 ביולי 2013

נסיעה משגעת – ד"ר רותי קלמן


חופשת הקיץ בעיצומה, וחלקנו מבלה את הזמן בנסיעות עם המשפחה. אחד המצבים המוכרים לרוב ההורים הוא השאלה, החוזרת ונשנית, של הילדים: מתי נגיע? זה עוד רחוק?
אולי חלק מהילדים מעביר את זמן הנסיעה עם טאבלט, סמראטפון ודומיהם, אבל אם רוצים לפתור את הבעיה בדרך אחרת, חינוכית יותר, מהנה יותר וכזו שמאחדת את כולם, ניתן לחשוב על משחקים שכוללים את כל הנוסעים מכל הגילאים. כדי לפתור את בעיית השעמום של הילדים בדרך, כתבה אחותי, נורית קלמן, ספר, שיצא לאור בשנת 1988 בהוצאת יסוד.

הספר נקרא "נסיעה משגעת" וכבר קצת קשה למצוא אותו בחנויות, אבל אעלה בפניכם מקצת מהאפשרויות הגלומות בו, ואשר יכולות להפוך את הנסיעה שלכם עם הילדים למשגעת, במובן החיובי של המלה.
במסגרת משחקי שעשועי הלשון מוצעים, לדוגמה, המשחקים הבאים:

מלה והיפוכה. גיל מומלץ – 7 ומעלה. אפשר לשחק בשתי שיטות: 1. אחד המשתתפים שואל שאלות באופן קבוע וכל אחד מהמתחרים עונה בתורו. 2. כל אחד מהמשתתפים שואל שאלות בתורו.
השואל מגדיר שתי מלים, הנכתבות באותן אותיות, אולם בסדר הפוך. שיטת הניקוד – המנחש נכונה את שתי המלים, מקבל נקודה. לדוגמה: הגדרה 1: אף של פיל. הגדרה 2: עשה חור בקיר. פתרון: חדק – קדח. דוגמאות מהרשימה המומלצת: נר – משמש למאור; רן – שמח וטוב לב. בור – חפירה באדמה; רוב – החלק הגדול ביותר. יד – מאברי הגוף; די – מספיק. שלג – יורד במקומות גבוהים; גלש – החליק. יש – דבר קיים, מציאות; שי – מתנה. רחב – גדול בשטחו; בחר – ברר, בדק וקבע את הרצוי לו ביותר. וכן הלאה (50 אופציות מובאות בספר).

משחק אחר יכול להיות מלים המורכבות מהברות זהות. גיל מומלץ – 6 ומעלה. לדוגמה: הגדרה – חרק מעופף. תשובה: פרפר. למשחק זה יש לפחות 59 מלים מתאימות כמו: ברבר, צרצר, גרגר, זלזל, דרדר, תלתל, קומקום ועוד.
משחק ההפכים יכול להתאים מגיל 3 ומעלה: שמח – עצוב; חרוץ – עצלן; מעט – הרבה. משחקים נוספים הם: מלים נרדפות כגון: אווירון – מטוס; מכונית – אוטו; שמש – חמה; ילדה – בת; ועוד.

משחק החרוזים יכולים להצטרף גם בני השנתיים: חרוז – תפוז; חבל – ספסל; כד – יד – חד ועוד. משחק נחמד אחר הוא ביטוי בן שתי מלים. אחד מבני המשפחה אומר מלה, והאחרים מנסים לנחש את המלה השנייה. למשל: אוזן: אוזן המן – אוזן פיל – אוזן ימין – אוזן שמאל – היטה אוזן – אוזן קשבת; בית: בית חולים – בית ספר – בית השואבה – בית חלומות.
משחק אחר הוא: ספורים שמחים. אחד הנוסעים מתחיל לספר סיפור בעל רקע עליז ושמח. השני ממשיך לספר קטע קצר נוסף, וכך מתפתח סיפור.

משחקי החשבון המומלצים בספר, קשורים לנסיעה עצמה: אחד ההורים או אחד הילדים מצביע על מכונית הבאה ממול, וזה סימן למשתתפים במשחק לבצע פעולת חשבון שנקבעה מראש, בעזרת המספרים המופיעים על לוחית הרישוי של המכונית. משחק אחר יכול להיות: אחת שתים בום. כל אחד בתורו מתחיל לספור, השני אומר את המספר העוקב למספר שנאמר על ידי קודמו. משתתף שמספרו הוא כפולה של המספר המוצהר, או מכיל אותו, אומר "בום", וכן הלאה.
משחקי סטטיסטיקה יכולים לכלול מחקרים של מספר הנהגים לעומת מספר הנהגות, יצרני מכוניות, שנת יצור, מספר הנוסעים במכונית ועוד. סוג אחר של משחקים הוא להרחבת האופקים בידיעת הארץ. לדוגמה. אם עברנו ליד גבעתיים. ניקח את האותיות של עיר זו, וננסה לראות כמה מלים עם משמעות אפשר להפיק מאותיות אלו: גבע, עת, גת, גם, בית, עבי, גב, גבים, מגע, מגבת, מגבעת, עב, מי, מתג, מת, מגב, געי, מתי, בתים, עם.

משחק עם מפה של פעם, לא GPS, יכול להעמיק את הידע של הילדים (וגם את הידע שלנו) על מקומם של ישובים בארץ. לדוגמא: הוכרז שם הישוב "דימונה". המשתתף עונה לאחר בדיקה: הישוב נמצא בדרום הארץ, דרומית לבאר-שבע.
במשחק העצים והפרחים, מובאות רשימות מתאימות ואפילו צילומים, ובתחום ההשכלה הכללית אפשר לשחק חי צומח דומם, ואפשר לשאול את הקטנים שאלות כמו: מי מהחיות מייצרת חלב? מי מהחיות מטילה ביצים? מתי זורחת השמש? מי נוהג באוטו? ומי מלמד בגן הילדים? את הגדולים יותר אפשר לשאול על ערי בירה בעולם, תמרורים, דגלי מדינות, זיהוי יבשות, ואנשים מפורסמים. אז אלה הדוגמאות מתוך הספר, שהעיצוב והציורים בו הם של גיסי, ישראל קלמן, ואם עזרנו במעט להחליף את השאלות הקבועות בשאלות של משחק – דיינו. אני יכולה גם להוסיף ולהציע לקחת אטלס, ספר טריוויה, או מילון לנסיעה שכזו, או אפילו לרתום את המכשירים הדיגיטליים למטרה החינוכית הזו (חיפוש ערך במקורות דיגיטליים – והכל במטרה להפיק  תועלת והנאה גם יחד, ובעיקר, להרוויח זמן איכות עם הילדים.

אם נשארתם בבית, זיכרו שעד סוף יולי, יש משהו מעניין בכל יום בספרייה. בינתיים חווינו שעות יצירה, שעות טריוויה עם פרסים, הצגות של אגדות חז"ל, לימוד שפה וחשבון עם בנות השירות הלאומי, שעות סיפור מוקרנות, שעת סיפור ברוסית, שעות סיפור עם בעלי חיים, ועוד.
חוויות נוספות עוד מחכות לכם, וכמובן גם אלפי הספרים שרק מצפים לבואכם, עם הבטחה גדולה לשעות של עונג. אז בואו!
ואל תשכחו שאנו יוצאים לחופשה ב-4 באוגוסט ונחזור רק ב-18 באוגוסט, מה שאומר שעליכם להתחמש בכמות מספיקה של ספרים.  אתם גם מוזמנים להיכנס לאתר שלנו "ספריה עירונית דימונה" ולהתעדכן. 

גם דרך הסמארטפון:


אהבתם את המאמר? שתפו אותו בפייסבוק והצטרפו לפייסבוק של ספריית דימונה!! פשוט לחצו על הלייק!!!
חופשה נעימה וקריאה בכיף.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה