יום ראשון, 21 בפברואר 2016

מרדף מלכותי מאת דב גונן

כתבה: ד"ר רותי קלמן


הספר "מרדף מלכותי" הוא רומן מסע הרפתקני בשבדיה של זוג ישראלים, אור ויעל. אור ניחן בכוחות על-טבעיים, למרות שאין שום סימן חיצוני לכך, הוא עצמו אינו מרגיש מיוחד, וגם אין הוא יכול לזַמֵּן את התחושות העל-טבעיות. אבל מסתבר לו, שבחלומותיו יש מן הראייה לעתיד, ולעיתים, במקום מסוים, הוא נתקף בתחושות לא מוסברות, שהוא חוֺוֶה אירועים שקרו בעבר הרחוק.
אור מגיע עם יעל לשטוקהולם, בה הוא אמור להשתתף בוועידה לשמירת איכות הסביבה. אבל כשהם מתמקמים במלון, כמה ימים לפני הכנס, מתחיל אור לחלום חלום מוזר, שבו הוא מרחף כנשר מעל עיר גדולה, ובמצולות האגם הוא רואה ספינה גדולה. דמות של גבר לבוש סחבות מגיחה מבין צללי הספינה "הדמות פתחה את פיה כאילו ניסתה לומר לי דבר מה, אך קולה לא נשמע. לפתע שלחה יד גרומה אל מעל פני המים. היד אחזה בכתר מלוכה עשוי זהב, והניפה אותו לעברי... הושטתי את ידי מתוך כוונה לקחתו, אך כוח חזק ונסתר בלם את תנועתי ומנע ממני לגעת בכתר... חשתי כיצד אני מאבד שליטה ונשאב לתוך האפלה... הקצתי משנתי בבהלה" (ע' 15).
כשהם יוצאים לטייל בסביבת המלון, הם נכנסים למוזיאון "ואסה", שם הם לומדים שארבע מאות שנה קודם לכן, טבעה בסביבה ספינת הקרב "ואסה", שנבנתה על-ידי המלך גוסטאבוס אדולפוס לזכרו של המלך הקודם גוסטאב ואסה. כדי להאדיר את שמו, מכריח המלך אדולפוס את מהנדסי הספינה לבנות מערך תותחים כפול, שלא היה עומד בשום תקן בטיחותי. לאחר מטח הכבוד, עם השקת הספינה, הוכרעה הספינה לצד אחד וטבעה תוך דקות ספורות, לנוכח מבטם ההמום של האורחים הרבים ששהו על החוף. הספינה הכילה את האוצר המלכותי, אך הכתר נמשה בזמנו על-ידי קפטן הספינה, האנסן, שמצא מפלט בכנסייה, מחשש שהמלך יאשים אותו בטביעת הספינה. לאחר מותם של האנסן, וראש המסדר לוסיוס ה-12,  שהעניק לו מקלט, התברר שהכתר הוחבא במקום לא ידוע.
אור מבין, שאולי יש קשר בין החלום שלו לבין הכתר של הספינה "ואסה". הם חוברים לראש המסדר הנוכחי, לוסיוס, וליהודי מומר בשם יאקוב, וביחד, בעזרת מחקר שהם עורכים, ובסיוע כוחותיו המיוחדים של אור הם מחפשים את הכתר.
לא מעט סכנות עומדות בדרכם, ובעיקר ארגוני טרור. אך כוחותיו המיסטיים של אור, ועזרתה של הזאבה הלבנה, מצילים אותם, וגם את הקהל הרב שמסביבם מסכנות רבות. במסע הזה יבין אור גם את ייעודו.
במהלך הרומן, אנו מתוודעים לשבדיה. להיסטוריה ולגיאוגרפיה שלה, לדברים שבהם היא מיוחדת, כמו טקס הענקת פרסי הנובל המתקיים מדי שנה בשטוקהולם, המלך הנוכחי קארל גוסטב ה-16, והספינה "ואסה", שאכן טבעה ביום השקתה בשנת 1628.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה