יום שישי, 18 בנובמבר 2016

אריך קסטנר

כתבה: ד"ר רותי קלמן


לקחתי לידי ארבעה מספרי אריך קסטנר, וניסיתי לבדוק מהו סוד קסמו של הסופר הזה, שספריו הותירו בכל קוראיו, רושם כה חזק, שאינו נמחה גם עם חלוף השנים.
ב'פצפונת ואנטון' אהבתי את הערותיו לאחר כל פרק. בהערות אלה הוא מוודא, שהקורא הצעיר הבין את המסר אותו ניסה להעביר. העולם מכיל טוב ורע. המידות הטובות של אנטון, האם הלא-אמהית של פצפונת. הקשר החברי בין שני הילדים. המטפלת המושחתת והנסחטת המנצלת את פצפונת, בהיעדר השגחת ההורים. אנטון העני עוזר למשפחה העשירה לפתור את בעיותיהם, ובכך גם תורם לו ולאמו. קסטנר מעמיד ילדים תמימים מול אנשים רעים, וזאת כדי לחנך ולהסביר, בדרך הסיפור, סיטואציות מהחיים, וכיצד לצאת מהן בדרך הנכונה. הוא עושה זאת בגובה העיניים, תוך שהוא מעודד אותם להשתמש בדמיונם הפורה ובשכלם.

ב'אמיל והבלשים', שוב סיטואציה של נער עני החי רק עם אמו, ובוחר להיות ילד טוב, כדי להחזיר לאם העובדת קשה לפרנסתם וללימודיו. אמיל נשלח לביקור אצל סבתו ודודתו בברלין. ברכבת הוא שומר על הכסף שקיבל מאימו. אבל למרות זהירותו, הוא מכוייס בשנתו. לעזרתו מתגייסת בברלין חבורת ילדים, ויחד הם מצליחים להשיב לאמיל את כספו. שוב יש איש רע בסיפור, ואחוות ילדים ותושייה, שמצליחות לפתור את הבעייה ולהפוך את הקערה על פיה.

ב'הכתה המעופפת' אנו מבינים שיחסי אם-בן בספריו, מבוססים לגמרי על יחסיהם של אריך קסטנר ואמו, המושתתים על דאגה, כבוד, והמון אהבה. בספר זה מציג  קסטנר את התיזה שלו לילדים. החיים אינם אידיליה. אין בהם רק אנשים טובים, ויש סיבה לדמעות. גם ילדים נכשלים, נפגעים, נעלבים, חוטפים מכות, אבל החשוב הוא לדעת להתמודד. שני הנתונים ההכרחיים לילדים כדי להתגבר, מסביר קסטנר בספר זה, הם: אומץ-לב ופיקחות: "עליכם להיות חזקים בפני מהלומות... עליכם ללמוד לספוג מכות ואף לעכל אותן. שאם לא כן, תהיו המומים עם הסטירה הראשונה, שיסטרו לכם החיים... ובכן אל יפול רוחכם! גדלו לכם עור עבה."

את "אורה הכפולה" קראתי פעמים רבות. אחד הדברים המרתקים בתאומים הוא לראות את התנהגותם. קסטנר מאד אוהב תאומים. אולי משום שגדל כבן יחיד והשתוקק לאח. ב'פצפונת ואנטון' מדמיינת פצפונת שיש לה תאומה. יש לו ספר הנקרא 'אמיל והתאומים', וספר זה, עוסק כולו בנושא התאומוּת, ובסיטואציה המעניינת, שהתאומות, לי ואורה, מגלות זו את זו במקרה. גם כאן באה לידי ביטוי השקפתו. הבנות מגלות אומץ לב, בהתחלפותן בבתים, ותושייה.
קסטנר מצהיר במפורש שמטרתו היא להגיע לחברה טובה יותר, שבה אין מעמדות, ויש צדק. הדרך בה הוא נוקט להשגת המטרה, היא הספרים לילדים, עם דוגמאות של ילדים שחווים קשיים, נעזרים בילדים אחרים, מגלים אומץ וחוכמה ופותרים בעיות.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה