יום חמישי, 9 בנובמבר 2017

'המריונטה' מאת שמרית הילל

כתבה: ד"ר רותי קלמן

מאיה טלמור, גיבורת הספר 'המריונטה', חושבת שהחיים בשליטתה המלאה. לאחר שירותה הצבאי בתחום המחשבים, תחום שהגיעה אליו, לא בגלל אהבה יתרה למחשבים, אלא כהצבה של הצבא, מציעים לה להצטרף למשלחת משרד הביטחון במנהטן. הרכלנים סוברים ומלהגים, שאת הג'וב הנחשק, קיבלה בשל היותה הנכדה של יצחק טלמור, מי שהיה, על-פי הסיפור, שר הביטחון של ישראל, והוא כעת בגמלאות.

הסבא ממלא דמות חשובה ביותר בחייה של מאיה. בילדותה גדלה בתוך משרד הביטחון, בסביבתו של הסבא, והייתה קשורה אליו ביותר, אף יותר מאשר אל הוריה, שהיו עסוקים בעבודותיהם. במנהטן, רק מעט מחברי המשלחת חוברים אליה, ובמיוחד, עמוס, שהיה ראש יחידת המחשבים במקום, שלוקח את הצעירה בת העשרים וחמש, תחת חסותו, ומרכך את ה"בום" הגדול, של החיים ללא המשפחה, במקום כה גדול. חלק מזמנה היא מבלה עם משפחתו בסופי שבוע, ומתחברת לילדיו ולאשתו.

אבל ההתאקלמות והשגרה, נקטעות עם קבלתם של כמה מיילים מאיימים ביותר. באותם הימים, נמצאת המשלחת בעיצומה של חקירה משטרתית, עקב היעלמם של למעלה מששה מיליון דולר תרומות, שהיו מיועדות לחיילים בודדים. החשדות, שהיו מופנים תחילה לאהרון אברמוביץ', מי שהיה אחראי על הכספים, מופנים עתה כלפיה, לאחר שאהרון מספר לחוקרים, שהיא טיפלה במחשבו, בזמן שלא היה במשרד.
המיילים, שמופיעים בכל כמה שעות, מאלמוני, מכילים התרעות על מעקב תמידי אחריה "אל תחשבי שתוכלי לחמוק. אנחנו נמצא אותך גם בניו יורק וגם בישראל. יש לך 24 שעות להעביר את הכסף שגנבת למספר חשבון שאותו נמסור לך ברגע שתודיעי שאת מוכנה... כבר עכשיו נותרו לך 23 שעות ו-58 דקות – השעון דופק... תיק תק תיק תק".

מאיה צריכה עכשיו לעשות שני דברים. לחמוק מהאלמוני, שנראה שהוא יודע היכן היא נמצאת בכל רגע, ומעמיד אותה אפילו בסכנת חיים, והיא גם צריכה לנסות לנקות את שמה מאשמת הגניבה, שלא היא אשמה בה. תחושת הבדידות גוברת. אנשים שתמיד סמכה עליהם, מתגלים כחשודים. היא מגלה שהשתמשו בה כמו בבובה על חוט, והיא מוצאת עצמה בבריחה מתמדת, מדירה לדירה.
שתי דירות, שאותן עזבה, נפרצות מיד לאחר-מכן. סבה, שמגיע לניו יורק בעקבות הסיפור, אינו סוגר את הסיפור מיד, כפי שחשבה שיעשה, ואילו יונתן, מי שהיה חברה בימי הצבא, מופיע פתאום בחייה, רגע לפני שחשב שהצליח לארגן מחדש את חייו לאחר פרידתם.
המפגש המחודש בין השניים מעורר שוב את האהבה ביניהם. שניהם צריכים לחשוב מחדש על טיב היחסים ועל העתיד. אבל המצב העדין והמסוכן, שבו נמצאת מאיה, אינו מותיר להם זמן רב למחשבה. ביחד עם יונתן, היא תנסה לצאת מהסבך, להגיע למקום מוגן, לפתור את תעלומת חייה, ולהפסיק לשמש בובה על חוט.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה