יום חמישי, 30 בנובמבר 2017

לקבל את מי שאנחנו

כתבה: ד"ר רותי קלמן


בימים אלו, כשמדברים בעולם הרפואה על האפשרות הבלתי נתפסת, של החלפת גוף חולה, וחיבורו לראש בריא, ברור לנו שזה מהפכני, והדרך עוד ארוכה. בינתיים, מה ששלנו יישאר שלנו, ועלינו לשמוח במה שאפשר.
ילדים, שעדיין לא לגמרי מבדילים בין מציאות לדמיון, יכולים עדיין לחלום, שהם יכולים להפוך למישהו אחר. ישנם כמה ספרי ילדים שמנסים להתמודד עם התופעה.

'הביצה שהתחפשה', ספר הילדים של דן פגיס, נפתח במלים: "היה היתה ביצה שלא רצתה להיות ביצה". אחרי שהביצה מנסה להתחפש לפרח, בלון, ליצן ועוד, היא פוגשת באמה התרנגולת, שמעניקה לה את החום והביטחון שהיו חסרים לה, ומן הביצה העטופה בחום ואהבה נולד אפרוח.
בספר 'הפיל שרצה להיות הכי' של פאול קור, מנסה הפיל לשנות את צבעו האפור. ציפור אומרת לו, שזה הצבע הנכון, אבל מוכנה לעזור לו לשנות את צבעו. בסופו של תהליך ארוך ומשעשע, הופך הפיל לצבעוני מאד. הוא מרוצה, אבל החברה לא מקבלת אותו כפיל, והוא מבין שטעה.
מאיה בת החמש, בספר 'מאיה רוצה להיות תינוקת' של פזית נוני זילברשטיין, מקנאה באחיה התינוק, ומתחילה לנהוג וללהג כתינוקת. אמה מבינה זאת, ומתנהגת אליה בהתאם. אבל כשמאיה משתעממת כתינוקת ורוצה לשחק עם אמה תופסת, או מחבואים או משחק ההיפך, היא מבינה "די, אמא, מספיק. אני כבר לא תינוקת, אני בת חמש. אני יכולה לעשות הרבה דברים שתינוקות עוד לא יכולים. אני כבר ילדה גדולה. אני יכולה."

בספר 'החלפות' של ג'אן אורמרוד, מוצגת סיטואציה דומה של אחות גדולה לאח תינוק. "אמא-תנינה אמרה: "אחיך התינוק מקסים! הוא ירוק כמו זחל, והעינים שלו צהובות כמו חלמון של ביצה." נינה-תנינה קינאה. "הוא מסריח!" היא אמרה." אמא-תנינה נוקטת בשיטה מעניינת. היא משאירה את נינה-תנינה הגדולה לבד עם אחיה התינוק. נינה נכנסת לחנות תינוקות עם אחיה. היא מתלוננת על כל מגרעותיו ומבקשת להחליפו באח אחר. המוכר מבין, ומנסה להציע לה כל מיני תינוקות אחרים: תינוק-פנדה, תינוק-פיל, תינוקות תאומים של טיגריס, כל אלה עושים לה צרות צרורות, ואז מציע לה המוכר "נשאר לי רק תינוק-תנין, משומש, במצב מצוין! תראי איזו שן חדשה ומבריקה יש לו." נינה-תנינה מבינה עכשיו מדוע נזל לו ריר, והיא מכירה ביתרונותיו, ושמחה לקבלו בחזרה.
הספר 'אולי נתחלף?' של דפנה שטרום, מעודד את הילד הקורא ליהנות מחוויות הגן שלו. בכל יום פוגש הילד המספר חיה אחרת בדרך לגן: תרנגולת, דבורה, פרה ודרקון, שמבקשים ממנו להתחלף, כי הם רוצים לחוות את חוויות הגן שלו. אבל הוא רק צוחק ודוחה את הצעותיהם, כי הוא לא מוכן להפסיד את מה שהגן מציע לו.

דרך מקסימה להעביר מסרים לילדים. דרך הקריאה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה