יום חמישי, 11 באפריל 2019

'עד שיצא עשן לבן' מאת רוברט האריס מאנגלית: גיל שמר

כתבה: ד"ר רותי קלמן


עוד רומן מותח להפליא של רוברט האריס, שעליו כבר כתבתי בעבר. האריס יודע ליטול אירוע היסטורי, וּלְהַחֲיוֹת אותו באמצעות שפע של פרטים היסטוריים, דמויות מלאות ומעניינות ועלילה מרתקת. כך גם בספר שלפנינו.
קרדינל לומלי, בן ה-75, המכהן כנשיא מועצת הקרדינלים, מוזעק לוותיקן בשל מצבו של האפיפיור. אך הוא לא מספיק לראותו לפני מותו. מכאן יתחיל להתבצע הטקס המוקפד של הקונקלווה, שמשמעו בלטינית "במפתח". ועד לבחירתו של אפיפיור חדש, יהיו הקרדינלים הבוחרים, שמגיעים מכל קצוות תבל, סגורים ומסוגרים באולם הקפלה הסיסטינית שבוותיקן, כשהדלת נסגרת אחריהם מבחוץ.

ההצבעה הראשונה נמשכה יותר משעה. "בתחילתה נשמעו כמה שיחות נלחשות. אבל אחרי שהמפקחים עצמם הטילו את פתקיהם, והמצביע האחרון – ביל רדגארד, הקרדינל-דיאקון הזוטר – שב למקומו, נראה שהדממה נעשתה אינסופית ומוחלטת, כמו חלל היקום. אלוהים נכנס לחדר, חשב לומלי. אנחנו נצורים מאחורי מנעול ובריח בנקודה שהזמן והנצח נפגשים בה."
רק בעשרות השנים האחרונות, שונה המנהג בן מאות השנים, להיות כלואים באותו הבניין עד לבחירה הסופית. כיום לאחר מספר הצבעות ביום, במידה ועדיין אין הכרעה של שני שלישים מהקולות לאדם מסויים, מבקשים הבוחרים לפתוח את הדלת מבחוץ, והם מוסעים לקאזה סנטה מריה, בעל 128 חדרי השינה וכמובן חדר אוכל גדול. משם הם מוסעים בחזרה למקום ההצבעה.

לומלי נקלע להליך הקשה והמסובך הזה בעל כורחו. בשל היותו נשיא המועצה, הוא אחראי על קבלה נאותה של כל 117 האורחים (חוץ ממנו) שמגיעים מכל העולם. חלקם מכירים זה את זה, הרוב, מתוודעים במהלך ימי ההצבעות. הנהלים קיימים זה מכבר, אבל כשמדובר במי שאמורים להיות טהורים במעשיהם וללא רבב – ובכל זאת הם אנושיים, על כלל הקשת הרחבה של התכונות, והמתחים המלווים את ההצבעות – מתחילים העניינים להסתבך.
שמועות צצות על המובילים בהצבעות. לומלי מנסה לברר את אמיתותן, מתוך תחושת האחריות שלו, שמי שייבחר, חייב להיות טהור, כדי למלא את התפקיד המכובד ביותר של הכנסייה הקתולית בלא שחיתות ובאובייקטיביות. הדרמות שמגיעות תחילה לפיתחו בלבד, מוצאות את דרכן, גם לאוזניהם של כל היתר. חלקן הגדול, בחשיפה שהוא עצמו חושף בפניהם באומץ, מה שמטה את ההצבעות הבאות כמו מטוטלת.

עוד הצבעה, ועוד הצבעה. הקרדינלים מותשים. לומלי, מבקש את עזרת האל להחזיק מעמד. קנוניות, הסתרות, חשדות וספקות משמשים בערבוביה, ותוצאות ההצבעות משתנות ללא הרף. בסיומה של כל הצבעה, נשרפים הפתקים והרשימות שרושמים לעצמם הבוחרים, ועשן שחור מיתמר מארובת הקפלה הסיסטינית. אז יודעים מיליוני הצופים במתח בעולם, שעוד הצבעה חלפה ללא בחירת היורש. עד שלבסוף יוצא עשן לבן, שמסמל את בחירתו של המנצח, וכמה שהתוצאה מפתיעה, ואפילו מעלה חיוך!!! קיראו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה