יום רביעי, 24 באפריל 2019

'הכלה מטבריה' מאת מורן קבסו

כתבה: ד"ר רותי קלמן


'הכלה מטבריה' הוא ספר חדש ומעניין של סופרת צעירה ומרעננת. מורן קבסו, זוכת פרס "סמיט" ל-2015 ופרס "עינת" ל-2017 על סיפוריה הקצרים שפורסמו באנתולוגיות. קבסו היא סופרת מבטיחה ומעניינת, שכותבת טוב, זורם, עמוק ומפתיע.
סער, גיבור ספרה, נולד זמן קצר לאחר שבני משפחתו, ההורים והילדים עינב ורועי, חזרו מטיול באמזונס, ביערות הגשם. המשפחה עברה שם חוויה מטלטלת שמשנה את חייהם. כשסער מנסה לחקור מה בדיוק קרה שם, שגרם למשפחה מאושרת, להפוך למשפחה לא־מאושרת, הוא שומע שאחותו עינב ננכשה על ידי נחש, והנסיוב שקיבלה לא היה נכון. בגלל זיהוי לא נכון של הנחש, היא נכנסת לתרדמת של כמה ימים, ואז מתאוששת.
המשפחה חוזרת לארץ. עוזבת דירה טובה בירושלים, עוברת לדירה צפופה וקטנה בטבריה וההורים חוזרים בתשובה, ולא מפסיקים לריב. רועי גדל באווירה לא נעימה, שבה הוא מרגיש דחוי "אני חושב שהם האשימו אותי שנולדתי", הוא חושב. אימו קרה אליו, גוערת בו כל הזמן, לא מחמיאה לשום דבר שהוא עושה, ואפילו אומרת לו במפורש, שהיה להם יותר טוב, לפני שהוא נולד. אביו מתפלל כל היום, צועק עליו ועל עינב, מרביץ או פשוט אדיש אליו.

חורה לסער, שעינב אחותו, שהוא אוהב אותה מאד, והאח הגדול רועי, עימו הוא חלק חדר, עובדים יחד במשרד מוזנח, במקום נטוש, כשהם משאירים את חלומותיהם מאחור: "כשהם היו קטנים, רועי רצה להיות נהג מרוצים. עינב חלמה להציל את העולם. ואני רציתי לכבוש את המסלול ולהיות אלוף ברכיבה על אופנועים."
בגיל שש עשרה, בורח סער מהבית, ובכסף שהרוויח מהעבודה במוסך של רמזי מטבריה, הוא מגיע לברצלונה, ומנסה לעבוד במוסכים, כשהחלום שלו, להתחרות על אופנועים. אבל, כל מה שסער עושה, לא מצליח, כי הסיפור של משפחתו רודף אחריו. כל משפחה שהוא רואה, כל דבר שהוא עושה, מושווים למשפחתו כיום, חלומים את משפחתו של פעם, לפני שנולד. כשהוא שומע מוסיקה של ארבע גיטרות, הוא חושב עליהם: "אם ארבע גיטרות יכולות להסתדר כל כך טוב ביחד, אז למה שחמישה אנשים לא יוכלו?"

ביום הראשון בברצלונה, מכייסים לו את הארנק, והוא נשאר בלי כלום. בלי יכולת לקנות לעצמו משהו לאכול, או למצוא מקום לינה. לאחר שהתייאש מלמצוא עבודה, ניגש אליו זקן ממוצא איטלקי, ומציע לו לינה ואוכל עד שיסתדר. הימים שבהם הוא חי עם הזקן, ויקטור, ועם אחיינו כריסטיאנו, מלאים בחוויות טובות, ואסירוּת תודה לַשניים. כריסטיאנו מעסיק אותו במוסך האופנועים שלו, ודוחף אותו להתאמן לקראת התחרויות.
אבל התקופה הזו תיגמר במפח נפש גדול. תמימות שמתפקחת. סער, יסער גם בהמשך, יחפש אהבה, משפחה, ואת מקומו בעולם, לא לפני שיגלה מה קרה באמת.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה