יום רביעי, 1 ביוני 2016

גיים אובר Game over מאת דנה אבירם

כתבה: ד"ר רותי קלמן


הנה עוד ספר מוצלח מבית היוצר של דנה אבירם. הסופרת, המאוד מוכשרת הזו, מצליחה לרתק אותי בִּסְפָרֶיהָ, אותם אני קוראת במתח, למרות שמדובר בספרי נוער, ולמרות שמדובר בגאדג'טים אלקטרוניים, שרק לחלקם התוודעתי.
אבירם מתעדכנת כל הזמן בטרנדים החדשים ביותר. בתופעת הסלפי ("סלפי אחד רחוק מדי" לדוגמא), בפייסבוק ("פייסבוקס" "טורף ברשת" לדוגמא) ועוד. כעובדת סוציאלית, כבעלת חברת "זהירים ברשת" וכמרצה בנושא, היא חושפת את בני הנוער לסכנות כדי להתריע, ולכוון לדרך הנכונה. היא עושה זאת, לא בנימה דידקטית ולא כהטפה או תוכחה של מבוגרים, אלא מתוך הניסיונות שעוברים הצעירים של ספריה בעצמם. גיבוריה לעולם יהיו בני נוער, עם דיבור של בני נוער, עם הדאחקות שביניהם, ההתלבטויות, מקומם בחברה, יחסיהם עם ההורים, שיימינג ועוד.
בספר 'גיים אובר', מתרכזת אבירם בנושא משחקי מחשב וההשפעה שיש להם על עידו (דימה) , נער אחד חכם ומתבגר. חכם, כזה שמצטיין בכל המקצועות הריאליים ושמסוגל להיות "גיימר" מבריק במשחקי מחשב. "גיימר" הוא כינוי סלנג לחובב משחקי מחשב ווידאו, המסוגל לשבת שעות ולשחק. המשחק נותן לו תחושה של שליטה, והוא עלול להגיע למצב, ששום דבר אחר לא מעניין אותו.

למרות חכמתו הרבה, עידו אינו יודע לחשוף רגשות, ואפילו לא להבין אותם. הוא נבוך בחברת בנות. אין לו כישורים קוגניטיביים להחמיא לבת, לדעת איך "להתחיל" איתה, ומה לומר. יש לו רגשי נחיתות, שגורמים לו להיצמד ל"שָׁוֶה" של השכבה, שון, שעסוק כל הזמן בלעשות את הרושם ה"נכון" על הבנות, שיודע לרקוד באופן מושך, ושיודע "לעשות עיניים". אפילו גאיה, הנערה שעידו מעז לצאת איתה כבת זוג לפאב, רוקדת ומביטה בשון. עידו נפגע קשות, מותיר אותה שם, מנתק כל קשר איתה ועם כל החבורה, וחוזר לחבר הילדות שלו, יואב, המכור למשחקי מחשב.
עם רגשי הנחיתות שלו, והמחשבה המוטעית שלו באשר לאהבת הוריו אליו, הוא בורח אל המשחק:  "אם היו מראיינים אותי לעיתון ושואלים: "עידו ברנשטיין, איך אתה מרגיש כשאתה משחק?" הייתי מסביר: "כשאני משחק – אני עף. העולם מסביבי משתתק. אין רעשים, זמזומים, בעיות, דיבורים. יש רק מיקוד במסך, במשחק, במטרה. שם אני מחודד וממוקד. כשאני משחק, העולם מסביבי מפסיק להתקיים. אלה הרגעים הכי מתוקים שיש."

התמכרותו מביאה את יחסיו עם ההורים ועם בית הספר לנקודת רתיחה, כשהוא משקר להורים, גונב את כרטיס האשראי של אימו ומשתמש בו כדי לקנות ציוד מלחמה במשחק מחשב, נעדר מבית הספר, משחק בלילות וישן בשיעורים, מתחצף להוריו, מדבר בגסות אל אחותו ומתמכר למשחק אחד מסוים.
ברגע אחד עולמו יתנפץ. אבל מתוך ההריסות ובעזרת אוהביו הוא יפקח את עיניו וילמד מה נכון בשבילו באמת.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה