יום ראשון, 31 בינואר 2021

'פרופסור צ'נדרה הולך בעקבות האושר' מאת רג'יב בלסוברמניאם ; מאנגלית: טל ארצי

כתבה: ד"ר רותי קלמן


העלילה הנפרשת לפנינו, עוסקת באדם שמחפש משמעות, כשכבר נראה שעבר הכל,  שמחפש את הדרך חזרה לַיָּקָר לו ביותר, לילדיו. הנושא רציני, אבל הדרך רצופה בפניני הומור של מצבים, שמאפשרים לקורא לחייך, אפילו לצחוק, ולדעת שבסוף יהיה בסדר.

בשנתו השבעים, לאחר שלא זכה בפרס נובל בכלכלה, מרגיש פרופסור צ'נדרה מקיימברידג' – כלכלן הסחר החשוב ביותר בעולם – שלא הצליח בכלום. "לפעמים היה נדמה לו שהכול רק מתיחה אחת גדולה, שלל התארים הנלווים לשמו, ארוחות הערב עם אנגלה מרקל ונרנדרה מודי, מכתבי ההערצה מגורדון בראון ולארי סאמרס, כמו פסלי האוסקר המזויפים שקונים בחנויות הזולות כמתנה לעובדים, וחורטים עליהם כתובות כמו "אלוף העולם בתיוק מסמכים" ו"מחליף הנורות הכי תותח ביקום". כשימות, רק הכתבים שלו יישארו, וגם זמנם יעבור כשהנפט והפחם ייגמרו והמין האנושי יקים מושבה ראשונה על המאדים."  

אשתו, ג'ין, עזבה אותו לטובת גבר אחר, פסיכיאטר ילדים במקצועו. רדהא, הבת הגדולה שלו לא מדברת איתו, ואוסרת על בני משפחתו לגלות לו היכן היא. בנו סאני, פתח מכון לעסקים בהונג קונג ובקושי מדבר איתו, ובתו הקטנה, ג'זמין, שפעם היתה בבת עינו וצמודה אליו, היא כיום בת טיפש־עשרה מבולבלת, שגרה עם גרושתו ובן זוגה, ולא מוצאת את מקומה.

נקודת התפנית בחייו מגיעה לאחר שהוא עובר תאונת דרכים כשאופניים מתנגשים בו, תאונה שמלבד הפגיעות החיצוניות, גרמה לו גם להתקף לב קל. הרופא המטפל בו, מציע לו להרגיע את הנפש. עכשיו, כשכבר עבר גם את גיל הפרישה, אומר הרופא, הוא צריך ללמוד ליהנות מהחיים, ללכת בעקבות האושר. 

למי שרגיל לעבוד קשה על מחקריו רוב שעות היממה, קשה לדעת כיצד לשנות פתאום את חייו, בגיל שבעים. אבל פרופסור צ'נדרה, מבין שהוא צריך שינוי בחייו, ומקבל את עצת הרופא. הוא מחליט בתור התחלה, לנסוע למקום אחר, חם יותר, וקרוב יותר לבתו הקטנה ג'זמין. הוא יוצר קשר עם עמית מאוניברסיטה בלוס אנג'לס ולאחר שסגר להתחיל שבתון שם בסוף ינואר, נותרו לו עוד כמה שבועות לשהות בקיימברידג'.  הוא מנסה לנוח, כעצת הרופא,  ולא לעבוד על הספר החדש שלו אך "ההתנזרות מעבודה התגלתה כמשימה קשה עד כדי כך שבסופו של דבר דחף את כל הרשימות שלו למקפיא ואיתן את העפרונות והמחקים, וכעבור שבוע מצא אותם דבוקים לשקית תרד כמו איזו צורת חיים חדשה ומאיימת."

זו ההתחלה. בהמשך, כשיעבור לארה"ב, ימצא פרופסור צ'נדרה את עצמו בסדנה, שתגרום לו להתחיל לחשוב פנימה, לדבר עם אחרים בגובה העיניים, ולא על כלכלה. הוא ילמד להגיד דברים חיוביים לאחרים, וגם להבין מָהֵם הקולות הביקורתיים שמסתובבים בראשו, שמשפיעים עליו ועל התנהגותו, כלפי עצמו וכלפי הסובבים אותו. הוא יבין מה היו יחסיו עם אביו, וכיצד דפוס ההתנהגות של האב השתלטן והמשפיל, עברה אליו, והשפיעה על ילדיו. הוא יבין, שתמיד חשב על הוריו כמי ששולטים בכול ויודעים הכול. "עכשיו ידע שהם היו אבודים כמוהו. בני אדם הם כמו פתיתי שלג המתדפקים על השמשה, מיטלטלים ברוח שאיש אינו מבין".

היכולת להבין איפה טעה, היכולת לראות את ילדיו כפי שהם, את אשתו, ואפילו את בן זוגה, והיכולת לסלוח ולהכיל, יאפשרו לכל מעגלי חייו להתכנס למסלולם הנכון, ולאפשר לו להגיע אל האושר. 

ספר מעניין, קריא, חכם, ומצחיק.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה